نقش و جایگاه زنان قاضی در نظام قضایی ایران

۸فروردین ۱۳،

در نظام قضایی ایران بانوان قاضی اغلب به عنوان دادیار دادسرا و مشاور قضایی در دادگاه‌های خانواده و بعضاً در بعضی سمت‌های مدیریتی اشتغال دارند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، از دیر باز زنان ایرانی در عرصه های مختلف اجتماعی حضور دارند و همگام با مردان علاوه بر انجام وظایف اصلی که در خانواده به عهده آنان گذاشته شده ، در جامعه فعالیت می‌نمایند.
نقش زنان را در برهه‌های مختلف تاریخ ایران اعم از وقایع مهم تاریخی مثل انقلاب اسلامی و جبهه‌های جنگ و سال‌های دفاع مقدس نمی‌توان نادیده گرفت، یکی از سنگرهای مهم فعالیت‌های اجتماعی که زنان در آن حضور دارند منصب قضاست.

در نظام قضایی ایران بانوان قاضی اغلب به عنوان دادیار دادسرا و مشاور قضایی در دادگاه‌های خانواده و بعضاً در بعضی سمت‌های مدیریتی اشتغال دارند.

منصب قضا در اسلام از قداست خاصی برخوردار و از منظر مسلمانان جایگاه پیامبران الهی است و  کسانی هم که در این منصب قرار می‌گیرند اعم از زن و مرد می‌بایست کاملاً متقی و پرهیزگار باشند.

 زنانی که داوطلب شغل قضاوت می باشند، در سایه حجاب و عفاف زن مسلمان وارد عرصه‌ای می‌شوند که مستلزم توان بالای علمی و عملی است.

زنان قاضی در نظام قضایی ایران همانند مردان انجام وظیفه می‌نمایند و سعی دارند از پس مشکلات کاری خاص شغل قضاوت برآیند. مشکلاتی نظیر شلوغی کار ، تراکم پرونده‌ها، کثرت ارباب رجوع ، محدودیت‌های شغلی، استرس و فشارهای روانی محیط دادگاه و دادسرا نه تنها زنان را از فعالیت قضایی باز نداشته بلکه روز به روز به شمار متقاضیان اشتغال در این منصب افزوده می‌شود.

علاوه بر حضور فعالانه زنان در منصب قضاوت آنان تمام تلاش خود را در انجام سایر وظایف شان مثل وظیفه مادری، همسرداری و خانه‌داری می‌نمایند تا توقع اجتماع از آنان در این زمینه‌ها نیز برآورده شود .

با توجه به مطالب مذکور و اینکه درصد قابل توجهی از جامعه قضات را زنان تشکیل می‌دهند، امید است این مهم مورد عنایت مسئولین محترم قضایی قرار گیرد و تدابیری در ارتقاء شغلی قضات زن اندیشیده شود.

* آمنه خدادادی؛‌ معاون دادستان ایلام و مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان

انتهای پیام/                                                                           


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.