نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در ثبات افغانستان/دست دادن با آمریکا حرام است

۲۱اردیبهشت،

“محمدحسن جعفری” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به شرایط فعلی افغانستان گفت: با توجه به دخالت‌های بی‌حد و اندازه غرب در منطقه و افغانستان، سبب شده که این شرایط به یک موقعیت پیچده تبدیل شود.

وی ادامه داد: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق، غرب همواره در تلاش بوده تا بر کشورهای اسلامی منطقه سلطه‌گری کند.

دبیر حزب اسلامی افغانستان اتفاق ۱۱ سپتامبر را تنها بهانه‌ای برای حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان دانست و تصریح کرد: گروه تروریستی طالبان گروهی فاسد و دست پرورده غرب بوده که برای گسترش جنایات و ترورهای ایجاد شده در خاورمیانه از سوی آمریکا شکل گرفته است.

جعفری با بیان اینکه حضور نظامیان غربی در افغانستان دامنه مشکلات این کشور را گسترش داده، به نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در ثبات افغانستان اشاره و اظهار داشت: در حالی که ایران همواره پیش از درگیری‌های نظامی در افغانستان یکی از حامیان اصلی این کشور در حل بحران داخلی‌اش به شمار می‌رفت اما پس از هجوم نظامیان آمریکایی متاسفانه این نقش کم رنگ شد.

وی در ادامه افزود: حضور نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان سبب شد که جمهوری اسلامی ایران در قبال وضعیت بحرانی این کشور بسیار محتاطانه عمل کند.

جعفری تاکید کرد: همسایگی ایران و افغانستان و برخورداری از بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک، سببات نگرانی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به امور داخلی افغانستان فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه ملت افغانستان همواره ایران را به عنوان یک کشور اسلامی حامی خود می‌داند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه نقش پررنگی ایفا کرده است.

جعفری با اشاره به کمک‌های ۵۰۰ میلیون دلاری جمهوری اسلامی ایران در بازسازی افغانستان، اظهار داشت: در حالی که مشترکات تاریخی، فرهنگی و زبان فارسی و هزاران وجه مشترک دیگر میان ایران و افغانستان وجود دارد؛ بنابراین انتظارها به سمت حمایت هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران از دولت افغانستان پیش می‌رود.

وی در ادامه افزود: چنانچه افغانستان بخواهد با کشوری پیمان استراتژیک امضا کند قطعا آن کشور ایران خواهد بود؛ ما با آمریکایی‌ها هیچ وجه مشترکی نداریم و دست دادن با این کشور را حرام می‌دانیم.

جعفری با بیان اینکه ملت افغانستان همواره به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذارد، بیان کرد: اگر کشورهای اسلامی منطقه در مشکلات افغانستان مشارکت کنند می‌توان وضعیت داخلی این کشور را از تنش‌‌ها و ناآرامی‌ها دور کرد.

دبیر حزب اسلامی افغانستان با اشاره به کارشکنی‌های عربستان و برخی کشورهای مرتجع عرب در منطقه اظهار داشت: در حالی که عربستان خود را کشوری مسلمان معرفی می‌کند اما این کشور جز آشوب، ترور، انتحار، و کشتار در منطقه چیز دیگری نمی آفریند.

جعفری ایران را یک کشور متعهد، مسلمان و پایبند به آرمان‌های اسلامی و انقلابی دانسته و تصریح کرد: آمریکا هیچگاه نمی‌خواهد که افغانستان تبدیل به دولتی قدرتمند در منطقه شود.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در افغانستان تنها به دنبال منافع خود در منطقه است، افزود: آمریکا پیش از این طالبان را یک گروه تروریستی می‌خواند اما امروزه برای پیشبرد اهداف شوم خود در منطقه از هر ابزاری استفاده می‌کند.

جعفری با اشاره به تاسیس دفتر گروه تروریستی طالبان در قطر افزود: در حالی که قطر یک حکومت فاسد در منطقه تلقی می‌شود امروزه با استفاده از پول‌های بادآورده عربستان به دنبال تصمیم‌گیری برای ملت فلسطین، افغانستان سایر کشورهای منطقه است.

دبیر حزب اسلامی افغانستان قطر را مزدور آمریکا خواند و گفت: دولت افغانستان کشورهای عربی حافظ منافع آمریکا همچون عربستان، قطر و امارات را که دنباله‌رو اهداف شوم آمریکا در منطقه می باشند را هیچ‌گاه به رسمیت نشناخته و همواره از آنها نفرت دارد.

جعفری تاکید کرد: ما این اجازه را به آمریکایی‌ها نخواهیم داد که بیش از این با سرنوشت ملت افغانستان بازی کنند و باید بدانند که اگر پس از سال ۲۰۲۴ خاک افغانستان را ترک نکنند مشکلات بسیاری گریبان‌گیر آنها خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت عدم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تروریست‌های تربیت شده توسط آنها بلای جان خودشان نیز خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه دولت افغانستان در حال حاضر این توانایی را دارد که از آبرو، حیثیت و عزتش در برابر آمریکا دفاع کند، تصریح کرد: حضور نظامیان آمریکایی در خاک افغانستان نه تنها نتواسته برای مردم افغانستان آرامش را به ارمغان بیاورد بلکه مشکلات بسیاری را برای این کشور ایجاد کرده‌ است.

دبیر حزب اسلامی افغانستان در پایان با تاکید بر اینکه آمریکا به دنبال این بوده که حکومتی ضعیف را در افغانستان بر سر کار بیاورد خاطر نشان کرد: آمریکا در تلاش است تا افغانستان را یکی از پایگاه‌های خود برای ادامه جنگ‌افروزی‌هایش در اختیار گیرد و با سلطه‌گری بر آن از روی کار آمدن دولتی مقتدر و توانمند جلوگیری کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.