نقش کانگوروها در گرمایش زمین

به گزارش خبرگزاری مهر، گاز متان یکی از گازهای گلخانه ای است که دست کم ۲۰ برابر دی اکسید کربن ایجاد گرما می کند.

گاوها و سایر پستانداران نشخوار کننده نیز به دفع گاز متان از بدن خود مشهور هستند که البته آنها تنها نگرانی در رابطه با گرمایش زمین محسوب نمی شوند. حقیقت این است که دفع گاز متان از بدن آنها به این معنا است که این حیوانات از خوراک خود برای تولید انرژی به همان میزانی که کشاورزان انتظار دارند استفاده نمی کنند.

طی دهه های متمادی، دانشمندان به دنبال فراهم کردن زمینه برای این احتمال بودند که جانوران کیسه دار گاز متان تولید نمی کنند یا دست کم در تولید این گاز سهم اندکی دارند. اما در این میان برخی از کارشناسان پیشنهاد کرده بودند که مردم به جای خوردن گوشت  گاو از گوشت حیواناتی استفاده کنند که گاز متان دفع نمی کنند.

برخی دیگر از دانشمندان نیز یادآور شدند که آیا اجتماع باکتریایی در معده های کانگوروها می تواند راز پرورش گاوهای دوستدار سیاره زمین باشد یا خیر.

محققان باغ وحش کپنهاگ برای بررسی اینکه آیا جانوران کیسه دار می توانند به کاهش گازهای گلخانه ای کمک کنند هشت کانگوروی متوسط گردن قرمز را در اتاقهای بزرگ قرار دادند تا گاز حاصل از بدن آنها را اندازه گیری کنند.

نتایج این تحقیقات که کانگوروهای گردن قرمز گاز متان تولید می کنند در مجله ساینس حیوانات (Animal Science) منتشر شده است.

براساس نتایج این تحقیقات درحالی که کیسه داران به اندازه گاوها متان تولید نمی کنند اما نمی توان سهم آنها را در تغییرات جوی نادیده گرفت.

گاز متان به خاطر توانایی جذب گرما به مقدار فراوان اثر گلخانه‌ای بیشتری نسبت به کربن دی‌اکسید دارد اما به این خاطر که مقدار آن کمتر از کربن دی‌اکسید است، کربن دی اکسید عامل اصلی اثر گلخانه‌ای تلقی می شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.