نقص سیستم ایمنی بدن عاملی مهم در بروز عفونت های قارچی پوست

یک متخصص پوست و مو گفت: افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی بدن خود هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری ها و عفونت های قارچی پوست قرار دارند.

منصور جواهری، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  قارچ ها از جمله مهمترین عوامل بروز عفونت هستند و به راحتی و به طور طبیعی می توانند در بدن انسان زندگی کنند.

وی گفت: عفونت های قارچی به طور عمده بر روی پوست بدن تظاهر می کنند و می توانند از لحاظ جسمی و ظاهری، مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا به وجود آورند.

جواهری با اشاره به فاکتورهای بروز عفونت های قارچی و عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به این بیماری ها تصریح کرد: مصرف بیش از اندازه یا نا به جای برخی از داروها همچون آنتی بیوتیک ها و کورتیکو استروئیدها از جمله عوامل موثر در ابتلا به عفونت های قارچی است .

وی تاکید کرد: افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی بدن خود هستند، نیز بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری ها و عفونت های قارچی پوست قرار دارند.

جواهری گفت: نقص در سیستم ایمنی بدن می تواند به دلیل بیماری های مختلفی همچون بیماری های خود ایمنی و همچنین به علت شیمی درمانی و یا بروز سندروم اکتسابی نقص ایمنی بروز کند.

وی یاد آور شد: مجموع این عوامل فرصتی بسیار مناسب برای رشد و تکثیر و زندگی قارچ ها به ویژه قارچ های فرصت طلب فراهم می آورند.

جواهری با اشاره به اینکه عوامل محیطی به ویژه وجود حرارت و رطوبت نیز عاملی موثر در بروز عفونت های قارچی است، خاطر نشان کرد: علاوه بر تمامی عوامل فوق، وراثت نیز در ایجاد عفونت های قارچی موثر است به طوریکه برخی از افراد دارای زمینه ژنتیکی، نسبت به عفونت های قارچی و ابتلا به آن، حساسیت و استعداد بیشتری دارند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.