نقض اعتبار معاهده ان پی تی

جام جم آنلاین: نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: دخالت غیرقانونی شورای امنیت سازمان ملل برای محدود و محروم ساختن کشورها در استفاده از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای نقض ماده چهار معاهده ان. پی. تی است.

به گزارش خبرنگار صدا و سیما از وین، در ادامه اجلاس کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای که در وین جریان دارد، علی اصغر سلطانیه با بیان اینکه حق استفاده صلح آمیز از انرژی و فناوری هسته ای طبق ماده ۴ ان. پی. تی یکی از ارکان اصلی این معاهده است، گفت: به لحاظ حقوقی ان. پی. تی هیچ محدودیتی را برای کشورهای عضو در اعمال و استیفای این حق ایجاد نکرده است.

وی ادامه داد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران مصمم است در مسیر توسعه اقتصادی و خودکفایی ملت ایران در تمامی حوزه های تکنولوژیک استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای من جمله غنی سازی اورانیوم اشراف کامل یابد.

وی افزود: دخالت غیرقانونی شورای امنیت سازمان ملل برای محدود و محروم ساختن کشورها در استفاده از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای نقض ماده ۴ ان. پی. تی است و عملا به تضعیف اعتبار و قوام معاهده منع تولید وگسترش تسلیحات هسته ای (ان. پی. تی ) منجرخواهد شد.

سلطانیه با اشاره به سیاستهای تبعیض آمیز برخی کشورها گفت: آنها از یک سو تلاش می کنند از طریق قطعنامه های غیرقانونی شورای امنیت و شورای حکام آژانس، اعضای ان.پی. تی را از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای محروم کنند و ازطرف دیگر به همکاری هسته ای با رژیم صهیونیستی که در معاهده ان. پی. تی عضویت ندارد و دارای برنامه فعال ساخت تسلیحات هسته ای نیزهست می پردازند.

سفیر ایران تصریح کرد: برخی دولت ها با تجهیز و هدایت تروریست ها و ترور پنج دانشمند هسته ای ایران، برگ دیگری را در تاریخ دشمنی با پیشرفت هسته ای ملت ایران ورق زده اند که آخرین نمونه آن شهادت مصطفی احمدی روشن در سال گذشته است.

سلطانیه با بیان اینکه کشورهایی که نام این دانشمندان را در فهرست قطعنامه های تحریم ایران قرار داده اند، مسئولیت این اقدامات تروریستی و خسارات مادی و معنوی ناشی از چنین اقدامات و سیاستهایی را برعهده دارند اظهارداشت: بنابراین جمهوری اسلامی ایران خواستار ایجاد سازوکاری در چارچوب ان. پی. تی برای جبران چنین خساراتی است.

نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ابتدای سخنرانی خود همچنین درگذشت یکی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در اثر حادثه رانندگی در اراک را به خانواده وی و همچنین همکاران وی در آژانس تسلیت گفت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.