نقوی‌حسینی: دولت افغانستان متوجه برنامه دشمنان در بهم زدن مناسبات با ایران باشد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه حادثه اخیر برای برخی شهروندان افغانستان در خاک ایران رخ نداده و در خاک افغانستان بوده است، گفت که دشمنان می‌خواهند از این آب گل‌آلوده استفاده کرده و مناسبات را برهم زنند. دولت افغانستان هوشیار بوده و متوجه برنامه‌های دشمنان باشد.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وقوع حادثه برای برخی شهروندان افغانستان در منطقه مرزی با ایران گفت: ایران و افغانستان دو کشور همسایه با یکدیگر مناسبات و مشترکات کهن دارند. در طول ۴۰ سال گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از افغانستان به طور صریح و روشن حمایت کرده و با تأکید بر حفظ تمامیت ارضی و استقرار دولت مرکزی در طول ۴۰ سال پناهنده‌های زیادی را پذیرفته که در ایران زندگی می‌کنند. آن‌ها همچون شهروندان عادی از همه امکانات بهره‌مند بوده و هیچ کشوری همچون ایران با شهروندان افغانستان برخورد نکرده است.

وی افزود: مطابق گزارشات ارسالی حادثه اخیر در خاک ایران رخ نداده و در خاک افغانستان بوده است. شهروندان، مأموران و ضابطان ما نمی‌توانند در خاک افغانستان کاری کنند به همین دلیل ما اطلاعی از جزئیات این اتفاق نداریم و این موضوع به تحقیق و بررسی نیاز دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به توضیحات وزیر خارجه در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی گفت: آقای ظریف در این جلسه اشاره داشت که ایران در این موضوع هیچ نقشی نداشته و اگر ادعایی وجود دارد باید در هیأت مشترکی، تحقیق و بررسی شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: در طول ۴۰ سال گذشته مرز ما به خاطر رفت و آمد قاچاق برخی افغانستانی‌ها ناامن بوده است. بارها جمهوری اسلامی اعتراض کرده اما دولت افغانستان چه کاری کرده است؟ باید وضعیت را کنترل کرده و اجازه این گونه رفت و آمدها را ندهیم چون این رفت و آمدهای غیرقانونی مشکلات زیادی برای کشور ما ایجاد کرده است. ما تحمل کرده و سعی کردیم از افغانستانی‌ها تا جایی که ممکن است حمایت کنیم اما افغانستان نتوانسته کنترل مرزهایش را به دست آورد.

نقوی حسینی در عین حال تأکید کرد: در این شرایط دشمنان در کمین نشسته و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و مناسبات را بهم زنند. باید مراقب بود. مراودات ایران و افغانستان به سوی تشکیل دولت ملی و وحدت در افغانستان بوده و همه تلاشش را در مذاکره با گروه‌ها در این راه انجام داده است. مناسبات بین ایران و افغانستان ادامه پیدا می‌کند. باید دولت افغانستان هوشیار بوده و متوجه برنامه دشمنان باشد. اجازه ندهد مراودات دو کشور بهم بخورد. این موضوع قابل حل در هیأت مشترک است که بعد از آن نتایج را اعلام می‌کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.