نمایان شدن رکود در بازار آهن

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/روز شنبه پس از بازگشایی بازار آهن، متوسط قیمت مقاطع اعم از میلگرد و تیرآهن‌های ذوبی با کاهش مواجه شد. در واقع به‌رغم آنکه کنترل عرضه از سوی یکی از فولادسازان سبب رشد قیمت این محصولات در طول دو هفته اخیر شده بود، اما عدم تحرک و محدود بودن حجم داد‌و‌ستدهای انجام شده در بازار آزاد سبب شد تا در نهایت پیش‌بینی اکثر معامله‌گران بازار، مبنی بر ریزش دوباره قیمت‌ها به سبب رکود محقق شود.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) روز قبل برخلاف بازار اما فولادسازان خصوصی در دو راهی کاهش یا افزایش قیمت قرار داشتند؛ چراکه تا ساعات میانی روز به رغم آنکه بعضی تولیدکننده‌های بخش خصوصی قیمت پیشنهادی میلگردهای خود را در اغلب سایزها کاهش دادند، بعضی دیگر از آنها مانند فولاد شیراز، شاهین بناب، ظفربناب و فولاد سیرجان بهای میلگردهای A2 ، A3 و کلاف ساده را نسبت به هفته قبل با ۱۰ تا ۲۰ تومان افزایش پیشنهاد کردند.
در همین حال محموله‌های شمش‌ بلوم وارداتی به کشور نیز که روزهای باثباتی را از لحاظ قیمتی در هفته قبل تجربه کرده بود، روز شنبه با رشد مواجه شد. به نقل از یکی از معامله‌گران موجودی بسیار پایین بار در بندر انزلی که از تعطیلات هفته قبل ناشی می‌شد، سبب شد تا واردکنندگان شمش در بنادر جنوبی از این فرصت استفاده کرده و قیمت بارهای خود را تا کیلویی ۱۵ تومان افزایش دهند. هرچند به نظر می‌رسد این روند بیش از یک روز ادامه نیابد؛ چراکه عصر روز قبل محموله‌های شمش روسی وارد بنادر شمالی کشور شدند که بالطبع با افزایش حجم عرضه قیمت‌ها امروز چند تومانی کاهش خواهد یافت.
به هر ترتیب در میان نوسانات قیمتی آهن‌آلات که در بعضی روزها در مسیر کاهشی و در روزهای دیگر در مسیر ثبات یا رشد قرار دارد، مهم این است که رکود همچنان در مبادلات فولاد خودنمایی می‌کند. در این میان رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد نیز معتقد است: توقف پروژه‌های عمرانی، رکود در ساخت و ساز و همچنین توقف پروژه‌های مسکن مهر از جمله مهم‌ترین دلایل ضعف تقاضا در بازار آهن است. به نقل از محمد آزاد، در حال حاضر امکان افزایش قیمت آهن‌آلات وجود ندارد زیرا میزان عرضه بیشتر از تقاضا است و ظرف ماه‌های آتی نیز وضعیت به همین ترتیب خواهد بود و تنها با آغاز مجدد عملیات عمرانی در سال آینده است که رونق به بازار فولاد باز خواهد گشت.
از سوی دیگر در حالی‌که بازارهای داخلی شمش درگیر رکود و کاهش قیمتند در بازارهای کالایی جهانی با بسته شدن پرونده سال قبل میلادی، فصل تازهی در روند معاملات آغاز شده که برای معامله‌گران آن نوید بهبود و رونق داد‌و‌ستدها را می‌دهد. با توجه به نمودار سال ۲۰۲۴، متوسط قیمت شمش فولاد ۲۸۵ دلار به ازای هر تن در ماه ژانویه بود که این کالا با طی کردن مسیر کاهشی به سطح ۱۳۹ دلار در هر تن در ماه مه رسید، اما از ماه ژوئن بار دیگر با رشد قیمت مواجه شد تا آنکه در آخرین ماه از این سال میانگین ۲۷۴ دلار را به ثبت رساند.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.