نمایشگاه «قطعه نویسی وکتابت قرآن کریم» به کار خود پایان داد

نمایشگاه «قطعه نویسی وکتابت قرآن کریم» همراه با نشستی تخصصی با حضور پژوهشگران و صاحبنظران خوشنویسی و کتابت قرآن در موسسه فرهنگی هنری صبا به کار خود پایان داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، مراسم اختتامیه‌این نمایشگاه به عنوان آخرین دستاوردهای هنری کاتبان و خوشنویسان ممتاز و معاصر قرآن کریم در تالار فرهنگستان هنر با حضور علاقه‌مندان برگزار شد و مسعود ناصری ریاست م‍وسسه فرهنگی هنری صبا، با بیان رویکرد این مجموعه به‌احیا و باز خوانی میراث هنرهای فاخر و از جمله هنرهای مرتبط با کتابت و کتاب آرایی قرآن کریم که جلوه‌گاهی از ذوق و خلاقیت هزار ساله هنرمندان ایران بوده‌است، از برنامه‌این موسسه برای انتشار مجموعه‌ای از آثار برگزیده کتابت و قطعه نویسی معاصر خبر داد.

پس از آن استاد محمد نعیمایی با شرحی از آداب کتابت قرآن در دوران شکوفایی و اوج این هنر، اشاراتی به دستاوردهای کاتبان مشهوری چون یاقوت نیریزی و دیگران کرد و گفت:در کار این هنرمندان گونه‌ای از سلوک و طریقت را می توان یافت، که فراتر از مهارت صرف در خط وکتابت بوده و بحث فلسفه و زیبایی شناسی و نسبت عقلی و شهودی بین اخلاق و مذهب را برای شناخت عمیق‌تر کار اینان ایجاب می کند، وی ضرورت پژوهش دقیق در تاریخ کتابت را به قصد بیرون کشیدن مفاهیم و مبانی این هنر یادآور شد.

در ادامه ‌استاد احمد عبد الرضایی به شمه‌ای از آئین‌های کتابت کهن در ایران اشاره کرد و دقایق و ظرایف پرشمار خطوط نسخ و ثلث در نزد کاتبان جهان اسلام رابر شمرد، وی به لزوم مطالعات گسترده پژوهشی توسط علاقه‌مندان به مشق و کتابت در این روزگار پرداخت و گفت: این مطالعات می تواند پایه‌ها و پشتوانه‌های نظری این فرهنگ و طریقت خوشنویسی را انسجام بخشد.

سپس نوبت به دکتر حمید رضا قلیچ خانی رسید که به فصل‌هایی چند از سر گذشت هنر کتابت درطول چند قرن اشاره کرد و به آسیب شناسی این هنر در روزگار معاصر پرداخت، وی خاطر نشان کرد: قابلیت ترکیب در نسخ و ثلث با خط نستعلیق متفاوت است و ظرفیت تنوع بخشی و فرم دهی به کلمات را در قالب اشکال در این دو خط بسیار گسترده ترمی‌بینیم.

پس از مراسم اختتامیه، حاضران به محل برپایی نمایشگاه رفته و با هنرمندان صاحب اثر که درنگارخانه خیال حضور یافته بودند از نزدیک گفتگو کردند .

نمایشگاه “قطعه نویسی و کتابت قرآن کریم” و این نشست با همکاری موسسه فرهنگی هنری صبا و دارلکتابه و مرکز طبع و نشر قرآن کریم و با ارائه ۱۳۰ اثر برگزیده‌ از خشنویسان معاصر و ممتاز قرآنی، ظرایفی بدیع از جلوه‌های کلام وحی را در قالب‌های” قطعه نویسی”، “رنگه نویسی “و” کتابت نگاری” با گرایش‌های نسخ و ثلث برای‌ علاقه‌مندان به ‌این رشته ‌از ۱۰مرداد ماه به تماشا گذاشت./م


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.