نمایشگاه کتاب به دور از هرگونه نگاه سلیقه‌ای ۲۵ سال تداوم یافت

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت – ۰۵:۴۰:۵۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

محمد ناصری:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی گفت: بسیاری از اتفاقات فرهنگی به دلیل نگاه سلیقه‌ای برخی مدیران دارای تلفات بسیاری می‌شوند اما نمایشگاه کتاب از ابتدا با ضرورت خاصی که در جامعه وجود داشته، به راه خود ادامه داده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمد ناصری نویسنده، مدیر مسئول مجلات «رشد» و مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی، در گفت‌وگو با ستاد اطلاع رسانی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نفس برگزاری نمایشگاه را ارزشمند توصیف کرد و گفت: به اعتقاد من استمرار در برگزاری رویدادهای فرهنگی آن هم تا رسیدن به ربع قرن برگزاری و با چنین نظمی که حتی زمان برگزاری نیز ثابت باشد، قابل احترام است.
وی افزود: از آن جایی که گاهی مدیران سلیقه خاص خود را مورد توجه قرار می‌دهند، بسیاری از اتفاقات فرهنگی از ابتدا دارای تلفات بسیاری است اما نمایشگاه کتاب از ابتدا با ضرورت خاصی که در جامعه وجود داشته، به راه خود ادامه داده است. همین مساله و تلاش مسئولان در هر دوره برای تکمیل و ادامه این جریان نیز قابل تقدیر است.
مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی ادامه داد: همیشه میان اهل اندیشه بحث بر سر این بوده که نمایشگاه نباید ماهیت فروشگاهی داشته باشد و در مقابل برخی تاکید داشتند که با توجه به شرایط موجود، خوب است که نمایشگاه به همین شکل برگزار شود. به نظر می‌رسد با توجه به عمر ۲۵ ساله نمایشگاه کتاب، می‌توان جمعی میان این دو نظر داشت و در عین فروشگاه بزرگ کتاب، کار تخصصی در راستای ارتقای سطح مطالعه در کارگروه‌های تخصصی بررسی شود.
به اعتقاد ناصری مسئولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توانند به یمن رسیدن نمایشگاه کتاب به ربع قرن برگزاری، بحث‌ها و نقد و نظراتی که تا به حال مطرح بوده را بررسی کرده و به جمع‌بندی و تصمیمات خوبی برسند.
مدیرمسئول مجلات «رشد» در این باره افزود: مسلما هر سال، ارزیابی‌ها و نظرات ثبت و ضبط شده است و حال مدیران ۲۵ سالگی را نقطه عطفی قرار دهند و با نگاه به پشت سر، در ایستگاه بیست‌وپنجم موارد نقص را پیدا کنند. وقتی ما یک قرن را به چهار بخش تقسیم می‌کند رسیدن به یک‌چهارم آن یا ربع قرن یعنی ایستگاه اول و همین ایستگاه اول می‌تواند در تاریخ نمایشگاه کتاب به نقطه عطفی بدل شود.
ناصری در ادامه صحبت‌های خود، گسترش فضای کتابخوانی، دمیدن بر تنور مطالعه و توجه ویژه به بحث تالیف را از فعالیت‌های ارزشمندی برشمرد که دست‌اندرکاران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بهانه ۲۵ ساله شدن نمایشگاه می‌توانند انجام دهند.
وی با اشاره به شعار تعیین شده برای سال ، تصریح کرد: با توجه به همین شعار و همچنین پیام نمایشگاه کتاب، بهتر است مدیران نگاه ویژه‌ای به بحث تالیف، مولفان و کسانی که کارشان جدا از ترجمه و یا کتاب‌سازی است داشته باشند. برای این امر می‌توانند به مولفان و یا ناشرانی که آثار منتشر شده بیشتری در حوزه تالیف دارند، توجه کنند.
کتاب «جای پای ابراهیم» محمد ناصری (کتاب شایسته سال ۷۴) قرار است در شکلی جدید از سوی انتشارات سوره مهر در این دوره نمایشگاه عرضه شود.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با پیام «ربع قرن جهاد فرهنگی» از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت در مصلای بزرگ حضرت امام خمینی (ره) برگزار می‌شود

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۰۲۱۷۴۰۵۷۸۴۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.