نمایشگاه اسناد تاریخی کاریز در کیش افتتاح شد

به گزارش پنجشنبه ایرنا، در مراسم آغاز بکار این نمایشگاه ، امام جمعه این جزیره همراه با جمع کثیری از علاقمندان به آثار تاریخی و قدیمی کیش در مرکز فرهنگی سیاحتی کاریز کیش حضور داشتند.

در این نمایشگاه اسنادی شامل نقشه‌های تاریخی از دوره‌های مختلف خلیج ‌فارس خصوصا جزیره زیبای کیش به نمایش درآمده است.

همچنین در نمایشگاه کاریز، قدمت زمین شناسی ۳۵ فسیل از جزیره کیش با قدمتی بیش از ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال که در آزمایشگاه دانشگاه مونیخ آلمان مورد آزمایش و تایید شده است را در معرض دید عموم قرار داده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این نمایشگاه با تقدیر از مسوولان مرکز فرهنگی سیاحتی کاریز مبنی بر برپایی این نمایشگاه گفت: در بسیاری از نقشه‌های قدیمی موجود در جهان از خلیج فارس نام برده‌ شده است ولی برخی از کشورها با خوی استکباری که دارند از این نام برای اختلاف افکنی میان کشورهای منطقه استفاده می‌کنند که متاسفانه بعضی از کشورهای منطقه نیز به دلیل نداشتن بصیرت کافی و عدم آگاهی از تاریخ به اختلافات موجود دامن زده و سعی می‌کنند این ادعاها را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه هویت ، خریدنی نیست و اینکه برخی کشورها می‌خواهند تاریخ و تمدن خود را با پول‌های بادآورده نفتی تحریف و خریداری کنند، در تاریخ و جغرافیای بین الملل امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: خلیج فارس، نماد همگرایی ایرانیان با هر نوع تفکر و گرایش سیاسی است و در زمانه‌ای که استکبار با تمام امکانات منافع ملی ایران را نشانه گرفته است و حال که بنا به فرموده رهبر فرزانه‌مان در شرایط بدر و خیبر قرار داریم، ضروری است با خروشی ملی اصالت و صلابت فرهنگی و هویت کشورمان را در این راستا متجلی ساخته و روز ملی خلیج‌فارس را فرصتی برای تحکیم وحدت ملی به حساب آوریم.

عامری با بیان اینکه نمایشگاه کاریز نیز به نوبه خود فرصتی برای نشان دادن اعتلای نام خلیج فارس است، تاکید کرد: مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش نیز برای زنده نگه داشتن و اعتلاء نام مقدس خلیج فارس از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش یادآور شد: قرار است طی هماهنگی با مسوولان سازمان میراث فرهنگی برای اخذ مجوز ‘موزه خصوصی’ به مسوولان این مرکز سیاحتی فرهنگی کمک نماییم.

نمایشگاه کاریز در فضایی به وسعت ۲۸۸ متر مربع، در عمق ۱۶ متری از سطح زمین مجموعه فرهنگی سیاحتی کاریز قرار دارد.ک/۳

۱۲۳۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۱۳۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.