نمایشگاه خاتم در کاخ موزه سبز به مناسبت روز جهانی موزه

۲۶اردیبهشت،

آثار خاتم کاری موجود در کاخ موزه سبز از جمله هنرهای سنتی است که در نهایت زیبایی و ظرافت در طبقه اول این کاخ خودنمایی می کند.این آثار از ۲۸ اردیبهشت تا ۶ خرداد ماه در معرض نمایش عموم قرار می گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از روابط عمومی مجموعه سعدآباد، به مناسبت روز جهانی موزه نمایشگاهی از آثار خاتم کاری اساتید برجسته نظیر استاد صنیع خاتم شیراز،استاد خلیل گلریز،استاد هادی گلریز شامل انواع ظروف، جعبه هدیه و قاب عکس،لوازم روی میز کار شامل پاکت نامه بازکن، جای قلمی، کاغذ خشک کن و … در کاخ موزه سبز به نمایش گذاشته می گردد.

مسئول کاخ موزه سبز در این باره گفت:حاصل کار این هنرمندان علاوه بر خاتم کاری روی دیوارها و درگاهی‌ها، ۶عدد چوب پرده خاتم به طول تقریباً ۲متر آذین بخش بالای پرده هاست.

لیلی رئوف اضافه کرد: اثاثیه اتاق شامل میز،صندلی،اشیای روی میز،کازیه (جای قراردادن پرونده) مزین به خاتم و قاب عکس است .همچنین یک عدد آباژور به شکل گلدان تزیینی بسیار زیبا و منحصر به فرد که در گوشه اتاق خودنمایی می کند.

وی با بیان اینکه خاتم کاری های دور تا دور اتاق و گلدان با امضای استاد محمد صنیع خاتم به ترتیب مربوط به سال های ۱۳۰۷ و ۱۳۱۲ است، افزود: خاتم کاری این اتاق تقریباً ۲ سال طول کشیده و با نظارت استاد محمد صنیع خاتم و کار شاگردان او استاد حسین شفقت،استاد ابوالقاسم جلوه،استاد احمد مسکوکی،استاد محمد خرمی انجام شده است. 

مسئول کاخ موزه سبز از آثار شاخص این خاتم کاریها به سینی خاتم کاری اثر محمدصنیع خاتم به سال ۱۳۱۸،جعبه خاتم کاری شده به امضای استاد صنیع خاتم، هدیه طهماسبی کوه‌سرخی نماینده مردم کاشمر به تاریخ ۱۳۳۲ به پهلوی دوم ،جای قلمی تمام خاتم، اثر گلریز خاتمی، جعبه خاتم کاری شده حاوی اولین محصول چدنی کارخانه آریامهر دی ماه ۱۳۵۰ ،لوح سپاس با تصویر پهلوی دوم از طرف کانون ناسیونالیسم ایران به تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۴۳،اشاره کرد.

یادآور می گردد علاقمندان به بازدید از این آثار می توانند از ۲۸ اردیبهشت ماه بمدت ده روز همه روزه (بجز دوشنبه ها) به کاخ موزه سبز واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی سعدآباد به نشانی www.sadmu.irمراجعه نمایند./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.