نمایشگاه ‘خط به دقیقه اکنون’ در موسسه صبا

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی، نمایشگاه ‘خط به دقیقه اکنون’ شامل حدود ۵۰ اثر از ‘شمس الدین مرادی’ در قالب شکسته نستعلیق است.

این آثار همراه با نوآوریهایی بوده که به گفته هنرمند فارغ از تکرار سیر تاریخی خوشنویسی معاصر ونیز خروج از یکنواختی ورسیدن به گونه ای از حرکت و پویایی در خط نظر داشته است.

مضامین آثار به نمایش در آمده شامل خوشنویسی آیات، احادیث و اشعار شاعران متقدم و معاصر و نیز مجموعه‌ای از ۲۷ اثر با موضوع امام رضا (ع) است که به سفارش جشنواره بزرگ رضوی اجرا شده است.

شمس الدین مرادی که هم اکنون ریاست انجمن هنرهای تجسمی ایلام را به عهده دارد، نمایشگاه های متعددی را به صورت گروهی و انفرادی برگزار کرده است.

وی که دارنده نشان بین المللی اکو از سازمان یونسکو است تاکنون کتابت دیوان حافظ، رباعیات خیام و مجموعه خوان هشتم را در کارنامه خود دارد.

نمایشگاه ‘خط به دقیقه اکنون’ سه شنبه ۱۴ شهریور، ساعت ۱۷ در نگارخانه لرزاده موسسه صبا گشایش می یابد.

***

نمایشگاه پرده های نقاشی خط (کالیگرافی) ‘محمد بزرگی’ از ۱۳ تا ۲۱ شهریور ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری هما برگزار خواهد شد.

خط بزرگی،منشعب از خطوط اسلامی است که در واقع رویکرد سنتی ایرانی خط ، خیلی به آن گرایش نداشته است.

وی در آثارش از بکارگیری آناتومی مفردات نستعلیق و ثلث به شکل عرفی پرهیز کرده و به گفته خودش این قواعد را تا جایی منتزع می کند که به یک جور شبح و شبه نستعلیق برسد در مورد بقیه اقلام خطوط هم همین اتفاق را جلو می برد.

فراهنگ**۹۱۷۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۵۲۴۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.