نمایش ˝من یک مزدور سفید هستم˝ در فستیوال مستند آمستردام

۳۰ آبان ،

فیلم مستند بلند ˝من یک مزدور سفید هستم˝ به کارگردانی طاها کریمی در بخش رقابتی بیست‌وپنجمین دوره فستیوال بین‌المللی مستند آمستردام ˝ایدفا˝ در کشور هلند به روی پرده می‌رود.

به گزارش تفسیری هنرآنلاین، فیلم مستند “من یک مزدور سفید هستم” به کارگردانی طاها کریمی و به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و با حضور این کارگردان جوان ایرانی در چهار سانس مختلف در بخش رقابتی “پانوراما: بازتاب تصاویر” در بیست‌وپنجمین دوره فستیوال بین‌المللی مستند آمستردام “ایدفا” در کشور هلند به نمایش درمی‌آید.

این فستیوال که یکی از مهم‏ترین فستیوال‏های مستند جهان بشمار می‎رود با حضور فیلم‌های مستندی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان در بخش‎های مختلف رقابتی و غیررقابتی، مروری بر فیلم‌های برگزیده ۲۵ سال گذشته این فستیوال و میزگردهای تخصصی با حضور مستندسازان سرشناس جهان در مورد سینمای مستند از روزهای ۲۴ آبان‌ماه جاری تا ۵ آذرماه امسال، برابر با ۱۴ تا ۲۵ ماه نوامبر ۲۰۱۲ میلادی در کشور هلند برگزار می‌شود.

بنابر این گزارش تفسیری، “من یک مزدور سفید هستم” در آخرین حضور خود در دو بخش جنگ مسابقه ملی و بخش بین‌الملل ششمین فستیوال بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین فیلم مستند بلند را از آن خود کند.

“من یک مزدور سفید هستم” در اولین حضور بین‌المللی خود، در بخش رقابتی فستیوال بین‌المللی فیلم “گلف” به نمایش درآمد و توانست جایزه دوم بهترین فیلم مستند بلند بخش خلیج را از آن خود کند. این فیلم همچنین در بخش رقابتی فستیوال بین‌المللی فیلم “کوریتیبا” در شهر بندری کوریتیبا در برزیل به نمایش درآمده است.

مستند بلند “من یک مزدور سفید هستم” روایت مردی قابل تأمل به نام سعید جاف است که در عملیات نسل‌کشی کردهای عراق تحت عنوان “انفال” توسط رژیم بعث به ریاست صدام حسین؛ فرمانده یکی‌ از گردان‌ها بوده است. وی معتقد است که جان هزاران نفر را از مرگ حتمی نجات داده و اکنون خود را بی‌گناه می‌داند.

در عملیات نسل‌کشی انفال و در طی هشت مرحله، ۱۸۲ هزار نفر بی‌گناه از کردهای عراق توسط رژیم بعث در گورستان‌های دسته‌جمعی مدفون شدند که تاکنون تنها ۱۸۵ گور دسته‌جمعی در عراق کشف شده است.

سعید جاف در مستند “من یک مزدور سفید هستم” با یک دوربین ویدیویی به روستاهای منطقه گرمیان در اقلیم کردستان عراق می‌رود و یکی یکی دنبال شاهدان خود می‌گردد؛ آنها را مقابل دوربین خود می‌نشاند و از چگونگی نجاتشان می‌پرسد.


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.