نمایش کودک در برنامه سازی های فرهنگی گنجانده شود

‘حسن دادشکر’ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در تشریح نمایش ‘خلاق’ و شیوه آموزش آن در مدارس گفت: آن چیزی که در دنیا مطرح است، در اصل به حضور مربیان و معلمان آشنا به هنر نمایش باز می گردد که از طریق این هنر و دوره ای که معلمان می بینند، به کار و آموزش مفاهیم درسی از طریق تئاتر در مدارس اقدام می کنند، و از این طریق دقت و اعتماد به نفس کودکان را نیز افزایش می دهند، در این میان استعداد ها را نیز کشف و به مراکز ذیربط معرفی می کنند.

وی ادامه داد: مهمترین استفاده تئاتر در مدارس سراسر جهان به کارکرد آموزشی آن باز می گردد. یعنی از تئاتر برای انتقال مفاهیم درسی به شکل ساده تر و روان تر استفاده می کنند. این همان چیزی است که در دنیا به نام ‘نمایش خلاق’ شناخته می شود، اما در ایران تعریفی درست از آن وجود ندارد و یا آنکه توجهی به چنین کارکردهای هنر نمایش نشده است.

نویسنده نمایشنامه ‘نه زشت، نه زیبا’، آسیب جدی بعدی در راه عدم اعتلای نمایش کودک ونوجوان را متوجه برنامه ریزی ها و برنامه سازی های فرهنگی در تمامی حوزه های دانست و گفت: ایران یکی از جوان ترین کشورهای دنیا است و بر همین اساس ساخت و تولید برنامه های فرهنگی برای هدایت این نسل از وظایف خطیر مسوولان فرهنگی جامعه به شمار می رود و در این میان توجه به تولید آثار فاخر نمایشی کودک ونوجوان برای آموزش و پرورش فرهنگی این نسل از ضروریات مهم برنامه ریزی های فرهنگی است.

وی ادامه داد: همانقدر که کودک در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد، به همان میزان رسانه ای فراگیر مانند تلویزیون نیز از وجود چنین مخاطبانی بهره مند است. مطمئن هستم که با تولید و پخش تئاترهای خاص کودک ونوجوان از طریق تلویزیون، مخاطب کودک از این برنامه های سطح پایین که به خاطر نبود تنوع به آنها وابسته است رها می شود و توجه و تمرکز خود را بر روی تئاترهای پخش شده معطوف می کند.

دادشکر درباره ضعف آثار نمایشی کودک در جشنواره های مربوط به خود، گفت: دلیل این ضعف آن است که در جشنواره با یک کار تمام شده و حاضر و آماده روبرو می شویم در حالیکه اگر همزمان با شروع کار تئاتر کودک به خصوص در شهرستان ها که از امکانات کمتری در قیاس با هنرمندان تهرانی برخوردار هستند، افرادی کارشناس از تهران اعزام شوند و در کنار گروه ها قرار گیرند، می توانند به بالا بردن کیفیت آثار نمایشی کمک و یاری رسانند.

فراهنگ ** ۹۲۶۶ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۱۷۶۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.