نماینده دائم سوریه نسبت به استفاده گروههای مخالف ازسلاح شیمیایی هشدار داد

به گزارش ایرنا بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با رد ادعاهای رسانه های غربی و اسرائیلی مبنی بر تلاش حکومت سوریه برای استفاده از سلاح های شیمیایی بیان آن را مشکوک و با نیاتی شوم از ناحیه مطرح کنندگان آن دانست و هشدار داد آن ها شاید می خواهند از این سلاح علیه مردم سوریه استفاده کنند.

وی افزود : این گروه ها و طرفداران خارجی آنها قصد دارند تا پس از به کار گیری سلاح شیمیایی، حکومت سوریه را متهم به استفاده از آن کرده و برای اجماع جهانی در جهت افزایش فشار به آن کشور مقدمه چینی کنند.

بشار جعفری که به دنبال وتوی قطعنامه ضد سوری در جلسه شورای امنیت سخن می گفت، انفجار چهارشنبه دمشق را که منجر به کشته شدن مقامات بلندپایه سوری شد را طرحی با اهداف خارجی و داخلی دانست و گفت: مایه تاسف است که شورای امنیت این عمل تروریستی را محکوم نکرد، هرچند اقدام دبیرکل سازمان ملل و کوفی عنان برای محکوم کردن آن حادثه تروریستی قابل تقدیر است.

وی با تاکید بر نقش شورای امنیت بر مبارزه با تروریسم محکوم نکردن انفجار دمشق توسط شورای امنیت به معنای ارسال پیامی خطا برای تروریست ها در سطح جهان دانست وگفت : آنها گمان می کنند که در مقابل هر نوع اقدام تروریستی که انجام می دهند،دارای مصونیت خواهند بود.

جعفری گفت وگوی سیاسی و پیاده کردن بندهای توافقنامه ژنو را راه حل خروج از بحران سوریه دانست افزود برای جلوگیری از افزایش تلفات و خشونت باید به گفت و گو میان مردم سوریه کمک کرد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل خواستار پشتیبانی بین المللی از طرح شش ماده ای کوفی عنان شد و گفت اجرای آن و ادامه ماموریت صلح بانان بین المللی در کشورم به تعهد واقعی و خالصانه بین المللی نیازمند است.

وی خواستار برداشته شدن تحریم های غیرقانونی یکجانبه غرب علیه سوریه شد و گفت تا زمانی که ارسال سلاح و پول به شبه نظامیان مسلح در خاک آن کشور ادامه دارد، نمی توان موفقیت راه حل سیاسی را تضمین کرد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در ادامه با محکوم کردن برگزاری نشست به اصطلاح دوستان سوریه آن را در تضاد با طرح عنان و نشست ژنو خواند و افزود که برخی کشورها با مخدوش جلوه دادن واقعیت ها در سوریه، بحران کنونی را پیچیده کرده اند.

جعفری گسترش فعالیت های تروریستی توسط گروههای مرتبط با القاعده و جنگجویان عرب و غیر عرب را مساله ای بغرنج برای کشورش دانست و تاکید کرد هر بار و در آستانه مذاکرات شورای امنیت این گروه ها مرتکب جنایت و یا کشتار جدیدی می شوند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد بیشتر مردم سوریه با دخالت نظامی خارجی و همین طور اعمال بمبگذاری بشدت مخالف هستند.

وی گفت : به عنوان مثال اخیرا گروههای تروریستی نیروگاه های برق در این کشور را هدف قرار داده اند، انتظار می رود اعضای شورای امنیت رویکردی متوازن در قبال تحولات سوریه داشته باشند.

رای گیری درباره قطعنامه ضد سوری آمریکا و کشورهای اروپایی قرار بود روز گذشته (چهارشنبه) برگزار شود اما کوفی عنان با هدف گفتگو و مذاکره با مقام های روسی، پیشنهاد درخواست تعویق ۲۴ ساعته این رای گیری را ارائه داد که مورد موافقت اعضای شورای امنیت قرار گرفت.

روسیه و چین روز پنجشنبه قطعنامه مورد حمایت کشورهای غربی را علیه سوریه که در آن سوریه به اعمال تحریم ها تهدید شده بود،‌ وتو کردند.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۸۳۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.