نماینده منتخب قصرشیرین: مدیریت لاریجانی در مجلس هشتم باعث بالا رفتن جایگاه نظارتی مجلس شد

فرهاد تجری نماینده قصر شیرین در گفت‌وگو با خبرآنلاین درخصوص ویژگی‌های مطلوب رئیس مجلس نهم با بیان اینکه برخورداری از شخصیتی جامع و اشراف به حوزه‌های مختلف علمی یکی از خصوصیات اثرگذار در مدیریت مجلس است، گفت: آقای دکتر لاریجانی در طول مجلس هشتم این خصایص را به خوبی نشان داد. در بسیاری از موارد علی‌رغم اینکه گروه‌های تخصصی نظرات خود را بیان می‌کردند ولی ایشان با اینکه تحصیلات آکادمیک در آن حوزه نداشتند ولی در استدلال‌ها و مبانی حقوقی نکات ریزی را مطرح می‌کردند که این امر موجب تعجب کارشناسان می‌شد.

وی دومین ویژگی از خصوصیات رئیس مجلس نهم را توانایی تعامل وی با جریانات متفاوت سیاسی در مجلس دانست و گفت: این ویژگی می‌تواند در بالا بردن کارآیی قوه مقننه و مقبولیت عمومی رئیس مجلس اثرگذار باشد. قطعاً این امر تأثیر خود را در مدیریت مجلس خواهد گذاشت و الا موجب اخلال و کندی برنامه‌های مجلس می‌شود.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس هشتم همچنین با اشاره به پیشینه حضور رئیس مجلس در شورای عالی امنیت ملی، این تجربه را موجب بالا رفتن جایگاه مجلس دانست و گفت: اثرگذاری مدیریت مجلس در ابعاد مختلف داخلی یک بحث است و جایگاه بین‌المللی رئیس مجلس که می‌تواند در پیشبرد منافع کشور مؤثر باشد، موضوع دیگری است.

وی ادامه داد: شخصاً در سفر هیأت پارلمانی ایران به عراق، متوجه نعمت وجود اقای لاریجانی به ‌عنوان یک سرمایه ارزشمند برای کشور شدم و آن را به وضوح لمس کردم. چراکه گروه‌های مختلف سیاسی عراق نسبت به ایشان احترام زیادی قائل بودند.

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس درباره افزایش نظارت در مجلس هشتم هم گفت: اتفاقات خاصی که در حوزه نظارت در مجلس هشتم رخ داد در نوع خود منحصر به‌ فرد بود و توان مجلس را در این زمینه نشان داد.

وی در عین حال از برخی اشتباهات در مجلس هشتم سخن گفت و افزود: این امر متعلق به کل مجلس نیست و گاهی برخی از نمایندگان با اهداف سیاسی خاص، مسائلی را مطرح می‌کردند که مجلس براساس رویه قانونی، مجبور به اعلام وصول کردن سؤالات آنان می‌شد. ولی به جز این موارد خاص، در حوزه نظارت، مجلس هشتم با هوشمندی و نگاه مصلحانه و براساس تأمین منافع ملی حرکت کرد و بدون‌شک مدیریت آقای لاریجانی در این زمینه بسیار مؤثر بود. حتی در مواردی که ضرورت ایجاب می‌کرد، ایشان از خود می‌گذشت و برخلاف انتظاری که از ایشان بود به میدان می‌آمد و به مباحث ورود پیدا می‌کرد که شاید برای ایشان هزینه‌آور هم بود. این خلاف رویه دیگرانی است که مماشات محض را در پیش گرفتند.

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.