نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در سفر به تهران به دنبال چه بود؟

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سفر اخیر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به ایران اظهار کرد: این سفر به درخواست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و در چهارچوب تلاش برای پایان جنگ یمن و تاثیرگذاری ایران در عرصه سیاسی و میدانی بحران یمن انجام شده است.

حسن هانی زاده، در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی در ارتباط با اهداف سفر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران برای دومین بار طی ماه های اخیر خاطرنشان کرد: مسئله یمن از دو جنبه میدانی و سیاسی قابل تجزیه و تحلیل است، وضعیت میدانی یمن در حال حاضر به گونه ای است که ابتکار عمل در دست نیروهای انصارالله، ارتش یمن و نیروهای انقلابی این کشور قرار دارد و موشک هایی که انصارالله در چند ماه گذشته به مراکز حساس نظامی عربستان پرتاب کرده تاثیر میدانی خود را از لحاظ نظامی و اقتصادی گذاشته است. 

وی با بیان اینکه عربستان به این نتیجه رسیده که ادامه این وضعیت در یمن به ضرر ریاض است و تلاش دارد که به صورت آبرومندانه از باتلاق یمن خارج شود، گفت: از دیگر سو بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و روی کار آمدن دموکرات ها در این کشور شاهد این هستیم که عربستان در موضوع یمن از چتر حمایتی آمریکا خارج شده است و دولت بایدن چندان نگاه خوبی به ولیعهد سعودی ندارد. همه این موارد باعث شده که محمد بن سلمان سعی کند که به نوعی اشتباهات گذشته خود را در منطقه جبران کند. 

این روزنامه نگار خاطرنشان کرد: در همین چهارچوب سعودی ها سیگنال‌هایی را به ایران برای مذاکره دادند و در همین راستا بیش از دو ماه است که مذاکراتی بین تهران و ریاض در بغداد برگزار شده و به نتایجی نیز رسیده است. 

هانی زاده با بیان اینکه مشکل عمده در این فرآیند موضوع پایان دادن به جنگ یمن است و عربستان تلاش می کند که امتیازی به انصارالله ندهد و این خود باعث طولانی شدن پروسه حل این بحران شده است افزود: عربستان در داخل این کشور نیز با چالش هایی از نظر سیاسی روبروست و اکنون در تلاش است هر چه زودتر جنگ یمن را که تاکنون باعث وارد شدن هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۰ میلیارد دلار به این کشور شده است را به پایان برساند. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: به موازات گفت وگوهای تهران و ریاض، محمد بن سلمان از نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن خواسته تا به ایران سفر کند و در مذاکره با مقامات ایران از آنها بخواهد که ایران تاثیر خود را در عرصه سیاسی و میدانی یمن بگذارد و باعث ایجاد آتش بس پایدار در یمن شده تا به نوعی این زمینه فراهم شود که هرچه زودتر عربستان جنگ در یمن را به اتمام برساند. لذا در مجموع می توان گفت سفر اخیر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران در چهارچوب تلاش ها برای پایان جنگ یمن صورت گرفته است.

 
وی در مورد تلاش عربستان برای اینکه امتیازی در جریان پایان این جنگ به انصارالله ندهد، خاطرنشان کرد: عربستان سعی می کند که هرچه زودتر به صورت آبرومندانه از یمن خارج شود. از دیگر سو انصارالله بر این موضوع تاکید دارد که باید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود تا متجاوز مشخص شده و عربستان بخاطر تجاوزی که به یمن انجام داده خسارت پرداخت کند که این خسارت بالغ بر صدها میلیارد دلار می شود. هزینه ای که عربستان توان پرداخت آن را ندارد. در واقع سعودی ها تلاش دارند که بدون دادن تعهدی به انصارالله این جنگ را خاتمه دهند ولی انصارالله با توجه به اینکه ابتکار عمل میدانی در عرصه بحران یمن را در دست دارد تاکید دارد که باید عربستان بخاطر تجاوزی که انجام داده محکوم شود و این یکی از موضوعات اصلی است که باعث طولانی شدن پروسه مذاکرات در مورد پایان جنگ در یمن شده است. 
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.