نمایندگان ایران و انگلیس در ژنو با یکدیگر دیدار و گفت و گو می‌کنند

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
ژنو- معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با گروه ۱+۵ با نماینده دولت انگلیس در این مذاکرات به صورت دو جانبه دیدار و گفت و گو خواهند کرد.

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا، «مجید تخت روانچی» ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی با «سایمون گس» نماینده انگلیس در گروه ۱+۵ به صورت دو جانبه دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

این دیدار قرار بود قبل از آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ انجام شود که به سبب نشست داخلی اعضای ۱+۵ به تعویق افتاد.

دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان قرار است از امروز و به مدت دو روز در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شود.

دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در این مذاکرات را برعهده دارد، پیش از آغاز این گفت و گو در قالب یک صبحانه کاری با «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت و گو کرد. وی همچنین ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی با «اخضر ابراهیمی» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه دیدار و گفت و گو کرد.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد و خلق حماسه سیاسی مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، «دیوید کامرون» نخست وزیر دولت محافظه کار انگلیس که کشورش از آذرماه ۱۳۹۰ روابط دو جانبه را با تهران قطع کرده بود، در نامه ای انتخاب دکتر حسن روحانی را به عنوان هفتمین رییس جمهوری کشورمان تبریک گفت تا فضا برای عادی سازی روابط دو کشور آماده شود.

«محمدجواد ظریف» و «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس در حاشیه شصت و هشتیمن اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و به معاونان خود «مجید تخت روانچی» و «سایمون گس» ماموریت دادند برای بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن مقدمات لازم را فراهم کنند.

در ادامه این روند، ۱۶ مهرماه ویلیام هیگ در گفت و گوی تلفنی با دکتر ظریف خواستار تعیین کاردار غیرمقیم شد که این موضوع مورد توافق طرفین قرار گرفت تا اتفاقی نادر در سیاست خارجی ایران شکل گرفته باشد.

تخت روانچی در دیدار ۲۴ مهر خود با سایمون گس در ‍ژنو توافق کردند ظرف دو هفته «کاردارهای غیرمقیم» ایران و انگلیس کار خود را آغاز کنند.

انتصاب کاردار غیرمقیم – کاردار ترددی- به معنی تبادل سریع دیپلمات میان دو کشور است ولی اصولا کاردار در کادر دیپلماتیک منصبی موقت است که در نبود سفیر معنا پیدا می کند؛ البته کاردار غیرمقیم نیاز به «اگرمان» دولت پذیرنده ندارد.

با انتخاب کاردار غیرمقیم، پادشاهی عمان دیگر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در لندن نخواهد بود و سفارت کشورمان در پایتخت انگلیس در اختیار وی قرار خواهد گرفت.

*** چرا سفارتخانه ایران و انگلیس بسته بودند؟

هشتم آذرماه در پی ورود تعدادی از دانشجویان به سفارت انگلیس در تهران، لندن روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با کشورمان قطع و از دیپلمات های ایرانی نیز خواست خاک این کشور را ترک کنند.

البته فضای روابط دیپلماتیک دو کشور در خلال سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ نیز ابری بود و این موضوع با یادداشت مداخله جویانه «سایمون گس» سفیر وقت انگلیس دربارهٔ «نسرین ستوده» و سپس برکناری وی متشنج بود.

تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی انگلیس سبب شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی ششم آذرماه ۱۳۹۰ با تصویب طرحی، وزارت امور خارجه را موظف به کاهش سطح روابط با انگلیس از سطح سفیر به کاردار کردند. این طرح در حالی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که «جان دامینیک چیلکات» که بعد از مدتی به جای «سایمون گس» به عنوان سفیر تازه انگلیس در ایران منصوب شده بود، رونوشت استوارنامه خود را به «علی اکبر صالحی» وزیر خارجه وقت تقدیم کرده و منتظر تقدیم استوارنامه خود به دکتر احمدی ن‍ژاد بود.

این طرح مجلس شورای اسلامی که هم اکنون به صورت قانون در آمده همچنان به قوت خود باقی است. این طرح مانع از بازگشایی سفارتخانه های دو کشور نمی شود اما می گوید که سطح روابط دو کشور نمی تواند در عالی ترین سطح سیاسی یعنی سفیر باشد.

«علاءالدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این طرح که خود یکی از طراحان آن بود، گفت: با کشوری که رابطه ای دشمنانه با کشورمان دارد، نمی توانیم در این سطح رابطه داشته باشیم و سفیر انگلیس در ایران حضور داشته باشد. از این رو خواسته ایم که سطح روابط دو کشور ظرف دو هفته به کاردار تنزل یابد و در صورت تغییر سیاست های خصمانه انگلیس، وزارت خارجه سطح روابط را تغییر دهد؛ به طور مثال اگر دست از تحریم بانک مرکزی بردارند و روش خود را اصلاح کنند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.