نمایندگان بنیاد بیلر تابلوی ماکس ارنست بررسی کردند

بعد از بازدید گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران:

هنر > تجسمی
نمایندگان بنیاد بین‌المللی بیلر برای بازدید از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و ارزیابی تابلوی «تاریخ طبیعی» اثر ماکس ارنست به ایران آمدند و از جزئیات سفر خود سخن گفتند.

به گزارش ایسنا، دو تن از نمایندگان بنیاد بیلر ۶ آبان ماه از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران درباره این سفر گفت: موزه هنرهای معاصر تهران قبل از انقلاب به صورت گسترده همکاری جدی با این بنیاد داشت و تعداد زیادی از آثار گنجینه از طریق این بنیاد خریداری شده است.

او اضافه کرد: بعد از انقلاب نیز این همکاری به نحو مطلوبی ادامه داشته و از آنجا که نمایندگان این بنیاد اطلاعات دقیقی از آثار گنجینه موزه در اختیار دارند طی سال‌های اخیر برای به روز شدن اطلاعات موزه و آموزش کارشناسان این مجموعه کمک‌های بسیاری انجام دادند.

آقایی همچنین به نیاز موزه‌های بزرگ دنیا برای بازنگری آثارشان اشاره کرد و افزود: همواره آثار گنجینه‌ها نیاز به بازنگری در گذر زمان دارد و طی این سفر نیز دو تن از کارشناسان بنیاد بیلر به ایران آمده‌اند تا ضمن ارزیابی تابلوی ماکس ارنست و امانت سپاری این اثر از دیگر آثار این گنجینه نیز دیدن کنند.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران ادامه داد: معمولا کارشناسی آثار خارجی گنجینه با حضور کارشناسان بین المللی انجام می‌شود و از این جهت الیور ویک (موزه دار ارشد بنیاد بیلر) همراه با مارکوس گروش (رئیس بخش مرمت بنیاد بیلر) به ایران سفر کردند و آثار گنجینه را مورد ارزیابی قرار دادند.

آقایی با اشاره به بحث امانت‌سپاری تابلوی بزرگ ماکس ارنست توضیح داد: ترک‌خوردگی‌های عمیقی در بخش‌هایی از این تابلو دیده می‌شود که اگر قرار باشد آن را به نمایندگان این بنیاد به امانت دهیم باید پیش از انجام سفر مرمت دقیقی بر روی اثر انجام شود و در غیر این صورت امکان جا به جایی آن وجود نخواهد داشت.

آقایی در همین رابطه توضیح داد: موزه‌های بزرگ دنیا‌، تبادلات متعددی با یکدیگر دارند و در حوزه امانت سپاری مذاکرات مختلفی انجام می‌شود.

اما از آنجا که این اثر کار بزرگی است و تا حدودی آسیب دیده لذا باید مرمت آن به درستی انجام شود و اگر این مرمت توسط کارشناسان بنیاد بیلر انجام شود‌، در این صورت کار را به امانت می‌سپاریم و در غیر این صورت هزینه‌های مرمت را پرداخت می‌کنیم.

او افزود: نمایندگان بنیاد بیلر علاوه بر ارزیابی این تابلوی ارزشمند از سایر آثار دیدن کردند و ما دو اثر دیگررا نیز علاوه بر این تابلو به آنها نشان دادیم و درباره مرمت آنها مذاکراتی انجام خواهد شد که یکی از این تابلوها مربوط به اثر «نقاش و مدلش» پیکاسو است.

اما تابلوی سوم را ترجیح می‌دهم بعد از انجام دقیق مذاکرات اعلام کنم.

او اظهار امیدواری کرد: تا این همکاری با بنیاد بیلر همچنان ادامه داشته باشد و در حوزه پژوهش و آموزش نیز تعاملات مشترکی انجام گیرد.

مارکوس گروش -رئیس بخش مرمت بنیاد بیلر- در بخش دیگری از این نشست درباره نتایج این سفر و ارزیابی کلی آثار گنجینه گفت: ما اختصاصا برای بازدید و ارزیابی تابلوی ماکس ارنست به ایران سفر کرده‌ایم و از آنجا که هشت سال پیش هم سفر دیگری به ایران داشتیم و آثار موزه را آن زمان به خوبی بررسی کرده بودیم فکر می‌کنم وضعیت این مجموعه رضایت بخش است.

هرچند که آثار هنری معمولا بعد از ۵۰، ۶۰ سال به طور طبیعی نیازمند بررسی‌ و بازنگری هستند.

گروش درباره وضعیت تابلوی ماکس ارنست و چگونگی مرمت آن توضیح داد: وضع کلی این اثر نسبت به قدمت و تاریخ خلق آن خیلی خوب است اما بخش‌های کوچکی از کار نیاز به مرمت دارد و تمام تلاش ما بر این است تا خطر جابه جایی کار را به حداقل برسانیم.

او در پاسخ به این سوال که چه زمانی را برای مرمت این تابلو اختصاص دهند گفت: از آنجا که کار بزرگ است و می‌خواهیم مرمت آن به صورت تمام و کمال انجام شود لذا ترجیح می‌دهیم نتایج این بازدید را بعد از انجام مذاکرات نهایی اعلام کنیم و قطعا کار ما بستگی به نظر نهایی ریاست موزه هنرهای معاصر و بنیاد بیلر دارد.

اما از آنجا که برای انجام مرمت باید جزئیات اثر را از نزدیک می‌دیدم و اقدامات اولیه را روی آن انجام می‌دادیم چنین سفری انجام شد و تلاش داریم این مرمت در حدی انجام شود که امکان جابه جایی آن وجود داشته باشد.

او در پایان یادآور شد: همکاری‌های موزه هنرهای معاصر تهران و بنیاد بیلر در حوزه مرمت آثار گنجینه از گذشته تاکنون ادامه داشته و فکر می‌کنم بازبینی این اثر هم قبل از سفر و امانت سپاری آن بسیار ضروری بود.

الیور ویک نیز با اظهار خرسندی از حضور مجدد خود در ایران گفت: اولین بار در سال ۲۰۰۰ برای امانت سپاری اثری از اندی وارهول به ایران سفر کردم و از آن به بعد هم چند دوره آموزشی را با همکاری بنیاد برای کارشناسان موزه برگزار کردیم تا آنها را با دستاوردهای روز دنیا آشنا کنیم و چگونگی رفتار با آثار هنری را به آنها بیاموزیم و این دانش را منتقل نماییم.

او اضافه کرد: بنیانگذار بنیاد بیلر چندی پیش از دنیا رفت و رئیس فعلی بنیاد هم تمایل بسیاری به ادامه این همکاری‌ها با کشور ایران دارد و علاقمند است تا به زودی سفری به ایران داشته باشد.

او با مرور سایر همکاری‌های بنیاد بیلر و موزه هنرهای معاصر تهران یادآور شد: این دوره‌ها یک نوع کلاس آموزشی است تا سطح اطلاعات کارشناسان موزه را درباره بسته‌بندی آثار هنری،‌ نصب و پایین آمدن آثار و چگونگی نگهداری آنها ارتقاء دهیم و صرفه نظر از اینکه در راستای این تعامل قرار است بحث امانت‌سپاری آثار انجام شود یا نه؟ این تبادل اهمیت زیادی دارد؛ به ویژه اینکه موزه از زمان افتتاح آن تا امروز تغییرات زیادی داشته است.

ویک درباره نمایشگاهی که سال ۲۰۲۴ با همکاری بنیاد بیلر برگزار خواهد شد و بحث امانت سپاری تابلوی ماکس ارنست در آن مطرح است گفت: این نمایشگاه مروری بر آثار ماکس ارنست از ابتدا تا پایان عمرش دارد و از آنجا که این تابلو در سال ۱۹۷۷ توسط بیلر برای موسسه خریداری شده بود‌ و یکی از آثار مورد علاقه ایشان بود تصمیم گرفتیم تا بحث امانت‌سپاری آن را برای برگزاری این نمایشگاه مطرح کنیم.

او با اشاره به تاریخچه این اثر ارزشمند توضیح داد: این تابلو در یک اتاق‌خواب و در چند بخش بر روی دیوار نقاشی شده بود که در دهه ۶۰ به روی بوم منتقل می‌شود و تابلویی که در حال حاضر در اختیار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است بزرگترین بخش از این اثر محسوب می‌شود.

به گفته موزه‌دار ارشد بنیاد بیلر‌، بخش کوچکی از این تابلو در دوسلدوف نگهداری می‌شود و بخش‌های کوچکتری از آن هم در موزه‌های آلمان و گنجینه‌های شخصی نگهداری می‌شود که احتمالا همه آنها همراه با این تابلوی بزرگتر در نمایشگاه مرور آثار این هنرمند در آلمان به نمایش درخواهد آمد.

او همچنین درباره مرمت این تابلو توضیح داد:‌ از آنجا که نقاشی از روی دیوار به بوم منتقل شده است پس خیلی طبیعی است که اثری آسیب پذیر باشد و به همین دلیل اقدامات مرمتی زیادی بعد از انتقال اثر بر روی بوم انجام شده است و در گذر زمان نیاز به مرمت مجدد آن احساس می‌شود.

کارشناسان هنری از تابلوی «تاریخ طبیعی» ماکس ارنست که در قطع ۳۵۴×۲۳۲ سانتی‌متر خلق شده‌ است، به عنوان شاهکار این هنرمند سورئالیست یاد می‌کنند.


RSS
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.