نمایندگان پارلمان انگلیس: مالی می‌تواند به ویتنام انگلیس تبدیل شود

۱۱ام بهمن ،

نمایندگان پارلمان و کارشناسان نظامی انگلیس اخطار دادند، لندن احتمالا برای سال‌ها در یک درگیری به سبک “جنگ آمریکا در ویتنام” در کشور مالی گرفتار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، هم‌زمان با اینکه دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس برای حمایت از حمله تحت رهبری فرانسه علیه شبه‌نظامیان وابسته به القاعده در مالی، دستور اعزام ۳۳۰ سرباز را به این کشور صادر کرده است، فرماندهان ارتش انگلیس در خصوص خطرات یک “ماموریت تدریجی” در مالی اخطار دادند.

این تصمیم نخست وزیر انگلیس پس از مذاکرات مقامات ارشد انگلیس با فرانسه اتخاذ شد و تصمیم جدی انگلیس برای مبارزه با شبه‌نظامیان مالی را نشان می‌دهد.

در همین حال نمایندگان پارلمان انگلیس تاکید کردند، نقش نیروهای انگلیسی تنها به آموزش سربازهای آفریقایی و فراهم کردن کارشناسانی در بخش‌های اطلاعات، نظارت و تدارکات محدود می‌شود. اما در هر صورت این اقدام نگرانی‌ مقامات لندن را تشدید کرده چرا که احتمال دارد نیروهای انگلیسی بار دیگر به یک درگیری‌ تمام عیار در کشوری مسلمان وارد شوند.

در همین حال، نیک هاروی وزیر مستعفی نیروهای مسلح انگلیس گفت: اگر شرایط موجود در مالی تغییر کند، تعداد سربازان اعزامی انگلیس به مالی برای جنگ احتمالا به سرعت افزایش یابد.

هم‌زمان با اینکه دولت انگلیس به خروج نیروهایش از افغانستان ادامه می‌دهد، مساله اعزام نیرو به مالی مطرح شده است و این در حالی است که بار ۱۲ سال جنگ در افغانستان و کشته شدن ۴۴۰ نظامی انگلیسی در این کشور هنوز بر دوش دولتمردان انگلیسی سنگینی می‌کند.

فرانک دابسون، وزیر سابق کابینه انگلیس از حزب کارگر نیز با توجه به احتمال گیرافتادن انگلیس در یک باتلاق‌ نظامی دیگر، گفت: فاجعه برای آمریکایی‌ها در ویتنام زمانی آغاز شد که آمریکا استقرار نیروهای آموزشی را در آن کشور آغاز کرد.

ژنرال سر مایک جکسون، رئیس سابق ارتش انگلیس نیز اخطار داد، مداخله نظامی در مالی احتمالا منجر به “جنگ طولانی چریکی” با شبه‌نظامیان این کشور شود.

فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس در اظهاراتی در مجلس عوام انگلیس، طرح کلی استقرار نیروهای کشورش را در مالی بیان کرد.

وی عنوان داشت: به جای آنکه مستقیما وارد جنگ شویم، ماموریت انگلیس شامل موارد زیر خواهد بود: حدود ۴۰ تن از پرسنل نظامی تحت فرماندهی اتحادیه اروپا به سربازان محلی آموزش داده یا قرارگاه‌های تدارکاتی در مالی ایجاد می‌کنند. لشگری متشکل از ۲۰۰ سرباز و پنج میلیون پوند بودجه ظرفیت نیروهای آفریقایی را برای مبارزه با شبه‌نظامیان افزایش دهد. حدود ۷۰ تن از نیروهای هوایی سلطنتی برای انجام عملیات هوایی جاسوسی از سنگال اعزام می‌شوند. یک هواپیمای ترابری C-17 با حمایت ۲۰ پرسنل نیروی هوایی سلطنتی حدود سه ماه به صورت آماده‌باش در دسترس است تا سربازان فرانسوی، تجهیزات و تدارکات را به مالی ببرد.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه عنوان داشت که انگلستان همچنین به تانکرهای سوخت‌رسان آمریکا اجازه می‌دهد تا از پایگاه‌هایی در انگلیس فعالیت داشته باشند.

این مقام ارشد انگلیسی همچنین تاکید کرد که انتظار می‌رود مشاوران نظامی فورا در مالی حضور یابند.

منابع دفاعی نیز اعلام کردند، سربازان ارتش انگلیس احتمالا تا اوایل ماه آینده در مناطق ناآرام مالی مستقر می‌شوند.

وزیر دفاع انگلیس خطاب به مجلس عوام این کشور گفت: ما کاملا در خصوص خطرات این ماموریت در مالی آگاهیم و نقشه کلی برنامه حمایتی خود را که مایل هستیم ارائه دهیم به مقام‌های مالی و فرانسه توضیح داده‌ایم.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.