نهضت سوادآموزی و وزارت کشور تفاهم‌نامه همکاری آموزشی فرهنگی امضا کردند

Multimedia_pics_1390_2_Social_79.jpg

بر اساس فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر صفر رساندن بی سوادی تا پایان برنامه پنجم توسعه و در اجرای طرح تحول اجتماعی مصوب شورای اجتماعی کشور و لزوم بهره گیری از استعدادها و ظرفیت های موجود در دستگاه های اجرایی و تشکل های مردم نهاد، تفاهم‌نامه همکاری بین معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در وزارت کشور منعقد شد.

به گزارش سرویس«شهری» ایسنا، علیرضا افشار ـ قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در جلسه ای که به منظور امضاء تفاهم‌نامه همکاری آموزشی فرهنگی بین سازمان نهضت سوادآموزی و مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور برگزار شد اظهارکرد: از اهم موضوعات این جلسه همکاری دو دستگاه با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود وزارت کشور و استانداری‌ها در جهت تحقق فرمان مقام معظم رهبری درخصوص به صفر رساندن بی سوادی تا پایان برنامه پنجم می‌باشد.

افشار با بیان اینکه این تفاهم‌نامه در چارچوب اجتماعی انجام می‌شود گفت: آسیب‌های کم توجهی به سواد در جای دیگری از جامعه آشکار خواهد شد و ضرورت توجه به سواد به عنوان یکی از عوامل کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است زیرا هرچه میزان با سوادی افزایش یابد مترادف کاهش آسیب‌های اجتماعی در بحث‌های طلاق، اعتیاد، بزهکاری و … خواهد بود.

دبیر شورای اجتماعی کشور تصریح کرد: این‌ها می‌تواند علامت‌هایی باشد که بحث سواد آموزی به عنوان برنامه میان بخشی در حوزه های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش مهم سازمان ثبت احوال در ثبت اسامی سواد آموزان در سامانه کارت هوشمند ملی گفت: ضروری است جهت ثبت آمار بی سوادان به تفکیک جنسیت در کارت ملی هوشمند برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرد.

وی گفت: اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور سیاست های خود را جهت کمک به رفع مشکل بی سوادی در بین اتباع خارجی انجام خواهد داد.

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به بحث سکونت های غیر رسمی در کشور گفت: با توجه به اینکه کانون بی سوادی در مناطق حاشیه نشینی و مکان هایی که افراد دارای سند رسمی نیستند موجود است لزوم مدیریت و مشارکت ویژه با نهضت سواد آموزی با رویکرد خاص ضروری است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۱ اختیارات قابل توجهی از دولت به استانداران تفویض شده است گفت: استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران می بایست با شناخت علایق، نیازها و مهارت های زندگی و دسته بندی کانون های آسیب پذیر که یکی از محورهای آن ترک تحصیل کرده ها می باشد در جهت تقویت سواد آموزی و در بحث محتوایی کتاب ها و شیوه های تربیتی و مهارت های معنوی در استان ها همکاری لازم را داشته باشند.

افشار ادامه داد: از اهداف این تفاهم نامه نظارت اجرایی برنامه های راهبردی سواد آموزی در قالب ستادهای راهبردی استانها و کارگروه آموزش و پرورش شورای برنامه‌ریزی و توسعه استانها، هدایت، ترغیب و حمایت از سازمان های غیر دولتی مردم نهاد و داوطلبی به منظور مشارکت در باسوادی گروه هدف و ارزیابی عملکرد آنها است.

دبیر شورای اجتماعی کشور افزود: تثبیت آموخته ها و استمرار یادگیری و پیشگیری از آسیب های اجتماعی نوسوادان از طریق برنامه های آموزشی و دوره تحکیم سواد، ترغیب و ارزیابی دست اندرکاران ذیربط بویژه فرمانداران و بخشداران در اجرا و ارزیابی عملکرد و تعیین برترین ها و ترغیب و حمایت از اتباع خارجی بی سواد دارای مجوز اقامت جهت گذراندن دوره های سواد آموزی از دیگر اهداف این تفاهم نامه خواهد بود.

علی باقرزاده ـ رئیس سازمان نهضت سواد آموزی نیز در ادامه جلسه،گفت : آنچه که موجب کنترل درونی در انسان می شود احساس اعتماد به نفس است که بخش عمده آن ناشی از سواد و آگاهی افراد در جامعه است و سواد آموزی موجب رفتارهای بهنجار و همچنین فرصتی برای قشر های آسیب پذیر و آسیب رسان است.

باقرزاده تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما تمرکز در فهرست اسمی بی سوادان است.

وی با تأکید بر اصلاح محتوای برنامه های درسی سواد آموزان به لحاظ عدم ارزش آموخته ها و استفاده از ظرفیت مدیران مدارس

گفت : با توجه به جامعه هدف مخاطب ۱۰ تا ۴۹ ساله در کشور می بایست نسبت به شناخت علایق آنان جهت دسته بندی محتوای کتاب های آموزشی سواد آموزان اقدام کرد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی همچنین خواستار مشارکت و حمایت معنوی دستگاه ها و اختصاص بخشی از اختیارات خود به موضوع سواد آموزی و همچنین استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی شد.

در پایان جلسه، این تفاهم نامه پس از بحث و بررسی مفاد آن به امضاء طرفین رسید.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.