نوای موسیقی به یاد منصور صارمی منتشر شد

به گزارش خبرنگا مهر،آلبوم موسیقی به یاد استاد منصور صارمی به صورت دو نوازی سنتور علیرضا فلسفی وضرب مرتضی آقاباقری در سه دستگاه شور، همایون ، سه گاه و آواز بیات ترک منتشر شده است.

در دفترچه معرفی این آلبوم موسیقی که به قلم سیدعلیرضا میرعلی نقی وارد بازار موسیقی شده، چنین آمده است: منصور صارمی در سال ۱۳۱۳ در رشت به دنیا آمد. او نیز چون بهمن رجبی ، پس از درگذشت پدر به همراه خانواده به تهران رفت و در دوران کودکی به شنیدن سنتور از رادیو علاقمند شد، و گهگاه که برادرش سنتور می نواخت، به دقت به وی نگاه می کرد و پس از خارج شدن برادر از خانه، او نیز پیش خود تمرین می کرد و بزودی گوی سبقت را از برادرش ربود.

ابوالقاسم صارمی، برادر منصور صارمی یک سنتور را از شخصی به نام مشهدی سیف الله نوازنده سنتور در همدان خریده بود و به مجرد اینکه فهمید منصور ، نیز خوب سنتور می نوازند، سنتورش را به او بخشید و منصور را نزد مشهدی سیف الله به شاگردی می برد.

صارمی از جوانی در رادیو تهران به نوازندگی پرداخت و با ارکسترهای مختلفی کار کرد. اوج توانایی او در برنامه‌های همنوازان بود که در سالهای دهه ۱۳۵۰ تهیه می شد. از آنجا که نوازندگی او به هیچکدام از شیوه‌ای مرسوم نوازندگی سنتور مستقیما مربوط نمی شود توصیف مختصات فرهنگی و تاریخی آن دشوار است ولی تمام اساتید معاصر او در الحاق صفاتی چون گرمی و شیرینی و خوش صدا و تونایی جذب آواز به سنتور صارمی، متفق القول بودند. یکی از زیباترین اجراهای او آلبوم “همایون مثنوی” به همراهی صدای استاد محمدرضا شجریان است.

این آلبوم ابراز ارادتی است به هنرمند عزیزی که اتفاقا او و هم هنگام کوک سنتور تابع ذوق شنوایی خود بود و گاه چه زیبا می‌آفرید.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.