نوجوانان شیر پرچرب بخورند، ولی کودکان نه!

وقت خرید شیر چه می‌کنید؟ آیا نگاهی به یخچال سوپرمارکت می‌اندازید و هر کدام از بطری‌هایش که دم‌دست بود برمی‌دارید؟ یا مثلا چون رژیم دارید شیر کم‌چرب را انتخاب می‌کنید؟ یا شیر پرچرب را برمی‌دارید، به این حساب که مفیدتر است؟

به گزارش بی باک به نقل از باشگاه خبرنگاران: اگر تا کنون فقط از روی حدس و گمان‌ شیر خریده‌اید، دست‌کم این مطلب را تا آخر بخوانید تا بدانید که تفاوت‌های شیر کم‌چرب و پر چرب در چیست و بهتر است کدام شان را انتخاب کنید.

جالب است بدانید که بین میزان چربی موجود در شیر و جذب کلسیم، نسبت عکس وجود دارد؛ یعنی هر چقدر چربی موجود در شیر بیشتر باشد، جذب کلسیم کمتر است و در‌ صورتی که شیر کم‌چرب باشد، میزان جذب کلسیم در بدن بیشتر می شود.

کلسیم با چربی، ترکیبی صابون مانند تشکیل می‌دهد که مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شود. با این توضیح، اگر چربی شیر کمتر باشد، به همان نسبت جذب کلسیم بهتر انجام می‌شود.

بهتر است بدانید که کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در رشد استخوان، دندان، مو و ناخن نقش حیاتی دارد. علاوه بر این، کمبود کلسیم، تحریک‌پذیری و فعالیت عضلات بدن را نیز دچار مشکل می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کلسیم در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز نقش موثری دارد.

چربی موجود در شیر به طور متوسط حدود ۸/۳ تا ۴ درصد است، اما میزان چربی شیرهای موجود در بازار کمی متفاوت است که در این میان شیر ۵/۲ درصد چربی، برای بیشتر گروه‌های سنی، ایده‌آل محسوب می‌شود.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.