نوروز، همراه با عشایر کوچ کنید

۱فروردین ۱۳،

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، “بهار مالگه” یا “مالگه بهاری” در فرهنگ بومی مردم لرستان به مکانی اطلاق می شود که کوچ نشینان و عشایر لرستان در کوچ بهاره در آن مکان اقدام به برپایی سیاه چادرهای خود می کنند.

سیاه چادرهایی که بوی مهربانی های عشایر را می دهد و مهمان نوازی های ایل را یادآوری می کند. کوچ بهاره همراه خود هزاران شور و نشاط دارد و شاید توقف در “بهار مالگه” آن را شورانگیزتر می سازد.

این روزها با آغاز فصل بهار لرستانیها به رسم دیرین در بعضی مناطق شهر اقدام به برپایی سیاه چادرهایی برای میزبانی مسافران کرده اند، مسافرانی که می توانند با حضور در بهار مالگه همراهی با کوچ عشایر را تجربه کنند.

کوچ، همزاد مردمان این سرزمین و میهمان نوازی در نهاد آنان ریشه دوانده است. کوچ، نوای دل انگیزی است که عشایر لرستان را به مالگه بهاری فرا می خواند و بهار مالگه از دیرباز همواره در انتظار قدوم میهمانان ایل بوده است.

شهرداری خرم آباد با برداشتی از این سنت، هر ساله اقدام به برپایی سیاه چادرهایی در ورودی شهر می کند که در این سیاه چادرها، صنایع دستی، مواد غذایی، غذاهای بومی لرستان و سایر مایحتاج مورد نیاز مسافران نوروزی در اختیار آنها قرار داده می شود.

استقبال مسافران نوروزی در طول ایام نوروز سال های قبل از این طرح بی نظیر بوده است به نوعی که در طول تعطیلات عید هزاران نفر از این سیاه چادرها بازدید و اقدام به خرید محصولات فرهنگی و صنایع دستی لرستان می کنند.

امسال نیز به مانند هر سال همزمان با نوای کوچ و برپایی “مالگه بهاری” در محل کوچ عشایر، سیاه چادرهای نمادین عشایری در خرم آباد پذیرای میهمانان نوروزی است و این گونه آوای کوچ بشر مدرن امروزی را به خود می خواند و از هماوایی مردمان با آوای کوچ استقبال می کند.

هرمز نصیری شهردار خرم آباد در این رابطه در گفتگو با مهر اظهار داشت: همزمان با فرا رسیدن عید نوروز ایستگاه فرهنگی “بهار مالگه” در پارک شریعتی خرم آباد دایر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به استقبال مسافران نوروزی و با هدف معرفی توانمندی های فرهنگی و سنتی استان لرستان ایستگاه فرهنگی “بهار مالگه” در خرم آباد برپا شده است.

نصیری از عرضه صنایع دستی استان در بهار مالگه خبر داد و بیان داشت: همچنین معرفی مشاهیر و مفاخر لرستان و جاذبه های تاریخی و طبیعی استان از دیگر بخشهای در نظر گرفته شده در قالب بهار مالگه است.

شهردار خرم آباد همچنین معرفی سرداران شهید استان لرستان را از دیگر برنامه های شهرداری در این ایستگاه فرهنگی عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه خرم آباد مسیر حرکت بسیاری از کاروانهای راهیان نور است معرفی شهدای استان به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

نصیری استقبال مسافران نوروزی از بهار مالگه را چشمگیر عنوان کرد و بیان داشت: بهار مالگه تا پایان تعطیلات نوروزی میزبان مسافران و گردشگران است.

“مالگه بهاری” نمادی از زیبایی های زندگی عشایر است که با خود پیام مهمان نوازی، همدلی و همراهی و مهربانی دارد و این آوای خوش امسال نیز از لرستان، این سرزمین بکر زیبایی های بهشت وار بلند است و همه میهمانان را به سفره گرم خود دعوت می کند؛ برای تجربه زندگی عشایری مهمان بهار مالگه شوید.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.