نوریان: برگشته‌ام تا به بوکس ایران کمک کنم

۰۵خردادماه،

 انوشیروان نوریان یکی از شناخته‌ترین مشت زنان تاریخ بوکس ایران است. او در واقع به پرحاشیه‌ترین المپیکی ایران شهرت دارد. کاپیتان تیم ملی بوکس ایران در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی پس از اینکه دوپینگی بودنش اعلام شد شبانه اردوی تیم ملی را ترک کرد و به دولت استرالیا درخواست پناهندگی داد.

به گزاش فارس، نوریان تنها بوکسور تاریخ ورزش ایران است که سابقه حضور در سه دوره مسابقات المپیک را دارد. او غیر از المپیک آتالانتا که در دیدار اول شکست خورد و حذف شد، در المپیک سیدنی هم به خاطر مثبت اعلام شدن تست دوپینگ محروم شد. البته او در المپیک آتن هم در تیم بوکس استرالیا نیز وارد رینگ شد.

وی یک سال قهرمان قاره آسیا، دو سال نایب قهرمان آسیا و شش سال قهرمان ملی را در کارنامه دارد. هر چند که او بارها در صحبت‌های خود بارها اظهار داشته که مثبت اعلام شدن دوپینگش در المپیک سیدنی پاپوشی بود که برخی‌‌ها برایش دوخته بودند. نوریان سال‌ ۸۷ پس از سالیان سال به ایران بازگشت و حالا این ‌روزها زمزمه حضور او در کنار تیم ملی ایران به گوش می‌رسد.

در ادامه صحبت‌های او آمده است:

*  آقای نوریان شنیده‌ایم مدتی است به ایران بازگشته‌اید؟

تقریبا از سال ۸۷ به ایران بازگشته‌ام و مدام در حال رفت و آمد هستم، اما به خاطر مسائلی که برایم پیش آمده از نوروز ۹۲ در قائمشهر کنار خانواده‌ام حضور دارم و بوکس تمرین می‌کنم.

*  قصد بازگشت به استرالیا را که ندارید؟

متاسفانه سال قبل برادر بزرگ‌ترم فوت کرد و در همان مقطع به ایران بازگشتم و پس از مراسم عزاداری او دوباره به استرالیا سفر کردم که تقریبا ۳ ماه قبل یکی دیگر از برادرانم فوت کرد و ناچار شدم به ایران برگردم و با شرایط روحی که مادرم دارد دیگر تصمیم ندارم به این زود‌ی‌ها به استرالیا برگردم.

*  گویا قرار است با فدراسیون بوکس همکاری داشته باشید؟

بله، خوشبختانه صحبت‌هایی را با رئیس و نایب رئیس فدراسیون انجام داده‌ام تا بعد از آن ببینم که خدا چه می‌خواهد.

*  شنیده‌‌ایم که حتی وارد مذاکره با مسئولان فدراسیون هم شده‌اید؟

بله، صحبت‌های خوبی را با مسئولان فدراسیون داشتم و بنده اعلام کردم که می‌توانم به عنوان مربی در کنار ملی‌پوشان برای خدمت کردن به تیم ملی کشورم حضور داشته باشم. البته به کنار تیم ملی برگشته‌ام تا به بوکس کشورم کمک کنم و به دنبال هیچ چیزی نیستم.

*  با مربیگری شما در تیم ملی موافقت شده؟

موافقت‌های اولیه شده و بنده اعلام کردم که نیازی به دادن حکم مربیگری در تیم ملی را ندارم و من اصلا به دنبال گرفتن حکم مربیگری در تیم ملی نیستم. به هر حال هدفم کمک به بوکس است و دوست دارم تجربیاتم را در اختیار جوانان قرار دهم.

*  پس در واقع از مرحله بعدی اردوی تیم ملی شما کنار ملی‌پوشان حضور خواهی داشت؟

با صحبت‌هایی که شده قرار است هفته‌ای چند جلسه در کنار اردونشینان حضور داشته باشم و با برنامه‌هایی که فدراسیون برای ملی‌پوشان در نظر دارد تمرینات پیش برود.

*  چرا فقط هفته‌ای چند جلسه‌ می‌خواهی در کنار ملی‌پوشان حضور داشته‌ باشی؟

متاسفانه با فوت برادرانم، مادرم از لحاظ روحی در شرایط خوبی قرار ندارد و به همین دلیل تصمیم دارم که یک مقدار بیشتر کنار مادرم باشم تا فضای روحی او را تغییر دهم.

*  آیا در مسابقات قهرمانی آسیا در کنار ملی‌پوشان حضور خواهی داشت؟

متاسفانه تیم ملی را در مسابقات قهرمانی آسیا نمی‌توانم کمک کنم، به هر حال نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا تقریبا مشخص شده و کادر فنی که در حال حاضر هدایت تیم ملی را بر عهده دارد تمام برنامه‌هایش را به فدراسیون ارائه کرده و حتما باید تیم ملی با برنامه‌ای که آنها ارائه کرده‌اند پیش برود و زمان آن را نداریم که برنامه‌های تیم ملی را تغییر دهیم، اما قطعا بعد از مسابقات قهرمانی آسیا در خدمت تیم ملی خواهم بود.

*  پس هدایت تیم ملی در مسابقات جهانی بر عهده شما خواهد بود؟

نه هنوز چیزی مشخص نیست. بنده منتظرم تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود و به امید خدا با دست پر به ایران بازگردد و پس از آن جلسه‌ دوم را با مسئولان فدراسیون برگزار خواهیم کرد و در صورتی که آنها تمایل داشتند بنده در خدمت‌گزاری آماده هستم. در حال حاضر هم به غلامرضا کریمی کمک می‌کنم و اصلا در کارهای تیم ملی دخالت نمی‌کنم.

*  گویا قرار است در انتخابی امروز (دوشنبه) کوچ مهدی طلوتی بر عهده شما باشد؟

مهدی یکی از دوستان خوب من است و متاسفانه در انتخابی مرحله قبل مقابل حریفش شکست خورده و می‌خواهم امروز در انتخابی کوچ مهدی باشم تا اگر کمکی از دستم بر آمد برایش انجام دهم. البته بعد از پایان انتخابی به قائمشهر برمی‌گردم و یک هفته بعد برای کمک کردن به کریمی به تهران باز می‌گردم.

*  پس از سال‌ها دوری از تیم ملی فکر می‌کنی بوکس ایران پیشرفتی کرده یا خیر؟

خوشبختانه مبارزات بوکسورهای ایرانی در المپیک نشان داد که بوکس ایران پیشرفت کرده، اما هنوز جا برای عرض اندام کردن دارند. روزبهانی در این مدت عملکرد بسیار خوبی را در لیگ نیمه حرفه‌ای داشت و در المپیک هم نمایش خوبی را از خود به جای گذاشت. مظاهری و طلوتی نیز در المپیک لندن اگر با ناداوری روبرو نمی‌شدند می‌توانستند بهتر از آن خودشان را نشان دهند. امیداورم تیم ملی در مسابقات پیش رو بتواند مدال‌های خوبی را کسب کند.

*  هنوز هم دوست نداری در مورد اتفاقاتی که برای شما در المپیک سیدنی رخ داد و سبب شد که به ایران برنگردی صحبت کنی؟

در حال حاضر تمام هدفم موفقیت بوکس است و دوست ندارم به اتفاقات قبل فکر کنم، اما یک روزی در مورد تمام اتفاقاتی که برایم رخ داد صحبت خواهم کرد.


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.