نورپردازی اصولی برای هر یک از فضاهای منزل

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

 نورپردازی اصولی برای هر یک از فضاهای منزل

با ما همراه شوید تا بتوانید نورپردازی درست و اصولی برای هریک از فضاهای «منزل»تان داشته باشید.   
 
در خصوص نقش و اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی صحبت کردیم و درباره شیوه های مختلف نورپردازی و همچنین انواع لامپ ها، توضیحی مختصر و مفید ارائه دادیم.

در این شماره نیز با ما همراه شوید تا بتوانید نورپردازی درست و اصولی برای هریک از فضاهای «منزل»تان داشته باشید.

● تعیین میزان نور مورد نیاز برای هر دکوراسیون

زمانی که برای نورپردازی یک فضا اقدام می کنید، باید بدانید که آن فضا بسته به نوع کاربردی که دارد، به چه میزان نور نیازمند است و چگونه باید نورپردازی شود. همچنین باید مشخص شود که ویژگی های دکوراسیونی آن فضا و عناصر موجود در آن، چه تاثیری بر نور محیط خواهند داشت.

یکی از موارد مهم در تعیین میزان نور مورد نیاز هر فضا، نوع رنگ ها، سطوح و بافت هایی است که در دکوراسیون آن وجود دارند؛ مثلا رنگ های روشن و سطوح صاف و صیقلی، درصد بالایی از نور را منعکس می کنند،

در حالی که رنگ های تیره و بافت های خشن، بخش زیادی از نور را جذب خود می کنند. برای مثال، رنگ سفید، ۸۰ درصد نور را منعکس می کند در حالی که رنگ مشکی تنها ۴ درصد نور را به فضا منعکس و مابقی را جذب می کند.

همچنین سطوح آینه ای و بسیار صیقلی و براق، از قبیل خود آینه ها و کاشی های براق و شبه آینه ای با رنگ های روشن، گاهی تا ۹۰ درصد نور را منعکس می کنند؛ بنابراین فضاهایی که چنین سطوحی در خود دارند یا رنگ های غالب در دکوراسیون آنها روشن است، به طور طبیعی به میزان نور کمتری نیاز دارند.

یکی دیگر از نکات تاثیرگذار در نورپردازی محیط، اندازه اتاق و ارتفاع سقف است. فضاهایی با سقف بلند، برای برطرف شدن سایه ها به نورپردازی قوی تر و روشن تری نیاز دارند. در حالی که در اتاقی با سقف کوتاه، باید از شدت روشنایی و قدرت نور بکاهید تا بر میزان کوتاهی سقف و دیوارها تاکید نشود.

نصب دیوارکوب های کوچک با سبک صنعتی در مسیر این راه پله که ارتفاع کوتاهی دارد، در هماهنگی کامل با سبک مدرن فضاست ضمن اینکه سطح ایمنی راه پله را نیز بالا برده است.

تعداد پنجره های موجود در فضا و میزان نور طبیعی که به فضا وارد می شود، نکته تاثیرگذار بعدی در نورپردازی است. بررسی کنید که آیا اتاق موردنظر رو به جنوب و بسیار نورگیر است یا رو به شمال با نورگیری بسیار کم و سرد؟ یا به سمت جهتی مابین این جهات قرار دارد.

● مراحل هوشمندانه

نورپردازی باید به گونه ای باشد که سبب ارتقاء جنبه کاربردی فضا شود. اگر غذایی لذیذ تدارک ببینید و آن را بسیار زیبا تزئین کنید، اما در فضای غذاخوری با نورپردازی نامناسب سرو شود، مسلما آنطور که باید و شاید به چشم نخواهد آمد و مورد استقبال میهمانان قرار نخواهد گرفت.

 بنابراین، برای شروع طراحی نورپردازی هر فضا، فهرستی از فعالیت هایی که در روز و شب در آن فضا انجام می شود، از قبیل تماشای تلویزیون، مطالعه، آشپزی و… تدارک ببینید. در این بخش مراحل مهمی را به شما معرفی می کنیم که با رعایت گام به گام آنها، می توانید نتیجه ای مطلوب در طراحی نورپردازی فضا کسب کنید:

۱. ترسیم یک پلان ابتدایی

یک پلان زمینی ساده از فضا ترسیم و مراکزی را که فعالیت های مختلف در آنها انجام می شود (مانند میز کار، صندلی مطالعه، فضای نشیمن مقابل تلویزیون و…) با ذکر نوع فعالیت مشخص کنید؛

بدیهی است که فعالیت های مختلف به سطح و میزان نور متفاوتی نیاز دارند. در همه بخش های فضا روی پلان، با حروفی که هریک نماینده یک نوع نورپردازی هستند، نوع نورپردازی را مشخص کنید؛

 مثلا برای نورپردازی کلی (سقفی) حرف “س” ،برای نورپردازی تاکیدی حرف “ت”، برای نورپردازی کاربردی حرف “ک” و برای نورپردازی دکوراتیو حرف “د” را انتخاب کنید.

 گاهی نیاز است که در برخی قسمت ها روی پلان، بیش از یک نوع نورپردازی در نظر بگیرید؛ مثلا مکان قرارگرفتن یک صندلی، ممکن است گاهی به عنوان فضایی برای مطالعه یا فضایی برای تماشای تلویزیون و گاهی نیز فضایی برای استراحت باشد.

این میز کار، در کنجی تاریک قرار گرفته است، بنابراین وجود یک چراغ رومیزی می تواند روشنایی لازم را برای آن فراهم کند و این فضا را از تاریکی نجات دهد. قرار گرفتن چراغ در گوشه ای از سطح میز و همچنین وجود کلاهک شفاف این چراغ سبب شده تا منبع نور، اختلالی برای دید صفحه مانیتور ایجاد نکند.

اول از همه مکان قرارگیری نور کلی خود را مشخص کنید، سپس فضاهایی را که به نور کاربردی نیاز دارند مشخص کنید و سرانجام پلان تعیین کنید که چه بخش هایی به نورپردازی تاکیدی نیاز دارند. همچنین ممکن است نیاز باشد در فضاهایی مانند بالای کانتر اوپن آشپزخانه یا بالای یک قطعه هنری، تجهیزات نورپردازی نصب شود.

اگر قصد دارید نور تاکیدی در دکوراسیون به کار برید اما نمی دانید باید آن را کجاها قرار دهید، از خود بپرسید جذاب ترین و زیباترین عناصر در دکوراسیون فضا چه چیزهایی هستند.

این عناصر ممکن است به سادگی یک تابلوی نقاشی که هنر دست خودتان یا فرزندتان است باشد یا شاید مجموعه ای نفیس از کتاب هایی باشد که روی طبقه ای دیواری قرار گرفته اند، یا حتی پنجره ای که چشم اندازی بسیار زیبا دارد، جذاب ترین بخش اتاق شما را تشکیل دهد.

در این تصویر، چراغ رومیزی در فضای نشیمن و نیز چراغی که روی کانتر قرار گرفته، نورپردازی کلی فضا را متناسب با فعالیت های مختلف در هر قسمت تامین کرده است.

البته اجباری به قرار دادن نورهای دکوراتیو روی پلان نیست، مگر اینکه تندیس یا آبنمایی داشته باشید که به برق زده می شود و نور تولید می کند. همچنین اگر قصد دارید در نورپردازی فضایتان از شمع استفاده کنید، جای قرارگیری آنها را نیز روی پلان تعیین کنید.

۲. موارد ایمنی را بررسی کنید

تمام خانه ها و مناطق شهرداری تعرفه های خاص خود را در مورد جای قرارگیری و نصب چراغ ها و تجهیزات الکتریکی و نورپردازی در اطراف لوله ها و مسیرهای عبور آن در ساختمان دارند.

 قبل از خرید لوستر و چراغ ها برای فضاهای مختلف، به خصوص آشپزخانه و سرویس بهداشتی، حتما به این تعرفه ها توجه و با یک فرد کارشناس در این مورد مشورت کنید.

۳. از فروشگاه های عرضه تجهیزات نورپردازی بازدید کنید

یکی از راه های مناسب برای ایده گرفتن این است که به فروشگاه های عرضه تجهیزات نورپردازی بروید و به بازدید لوسترها، چراغ ها و تجهیزات نورپردازی بپردازید.

این کار سبب می شود بدانید که عناصر نورپردازی با چه سبک هایی در بازار موجود است و کدام یک با نیاز شما تناسب بیشتری دارد. همچنین شما می توانید در خلال این بازدیدها از راهنمایی ها و توصیه های افرادی که در این فروشگاه ها مشغول به کار هستند نیز بهره مند شوید.

پلان ساده ای را که از فضا ترسیم کرده اید، با نوشتن اطلاعاتی از قبیل فعالیت هایی که در روز و شب در آن فضا انجام می شود و همچنین رنگ ها و بافت های به کار رفته در دکوراسیون آن فضا تکمیل کنید و آن را نیز هنگام بازدید از فروشگاه ها به همراه داشته باشید.

گاهی حتی یک توصیه و راهنمایی کوچک و ساده می تواند همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید و شما را در رسیدن به بهترین نتیجه یاری می کند.
 
 
  
منبع:مجله منزل

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر شنبه ۱ مهر   مشاهده : ۲۵   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – دکوراسیون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.