نوزادی که با آمدنش غم می آورد

۲۸ آبان ،

افسردگی اختلالی است که از هر ۴ زن یکی را در دوره ای از زندگی تحت تاثیر قرار داده و این بیماری غالبا در دهه بیست و سی زندگی آغاز می گردد در واقع درست در همان وقت که زنان قصد بچه دار شدن پیدا می کنند.

به گزارش تفسیری خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، بیشتر مواقع این سوال پیش می آید زنی که دچار اختلال افسردگی اساسی است آیا عاقلانه است که باردار شود یا خیر؟
علی آل یاسین روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی آشتیان گفت: افسردگی اساسی یکی از انواع اختلالات خلقی است،اختلالات خلقی بیماری هایی می باشند که بر توانایی فرد برای تجربه حالت های خلقی طبیعی اثر می گذارد.
این اختلالات خلقی بیماری های زیستی می باشند که از تغییراتی در وضعیت شیمیایی مقر ایجاد شده و استرس های هیجانی هم گاهی اوقات می توانند به اینگونه تغییرات بیانجامد.
وی ادامه داد: بر خلاف تصور عموم بارداری از افسرده شدن یک زن جلوگیری نکرده و در حدود ۲۰ درصد زنان بعضی نشانه های افسردگی را در دوران بارداری تجربه می کنند و حدود ۱۰ درصد هم دچار افسردگی اساسی شده البته زنانی که پیش از حاملگی افسردگی اساسی را در قبل تجربه کرده باشند احتمال بیشتری دارد که در دوران بارداری مجددا دچار آن شوند.
آل یاسین اظهار داشت: درمان افسردگی زنانی که قصد بچه دار شدن دارند یا در دوران حاملگی به سر می برند کار سخت و پیچیده ای بوده، استفاده از دارو درمانی در دوران بارداری به سبب عبور داروها به جفت و آسیب رساندن به جنین نگران کننده بوده و اگر هم فرد از دارودرمانی در خلال دوره بارداری استفاده نکند باز هم خطرات بالقوه جزیی هم برای مادر و هم جنین در بر خواهد داشت.
وی در خصوص درمان در دوره بارداری تصریح کرد: بسیاری زنان افسرده برای درمان بیماری شان از داروهای ضد افسردگی استفاده کرده و در عین حال قصد بچه دار شدن هم داشته اینکه مصرف دارو باید قطع شود یا خیر بستگی به شدت و تاریخچه افسردگی بیمار داشته و پیش از باردار شدن به تدریج داروهای خود را کمتر کرده و اگر بیماری حاوی تاریخچه ای از چندین دوره افسردگی شدید بوده باید به ادامه مصرف دارو با روز کامل در وقت باردار شدن کند.
آل یاسین خاطر نشان کرد: داروهای ضد افسردگی بسیاری با اثرات شیمیایی مختلف و تاثیرات جانبی متفاوتی وجود دارد برای زنانی که افسرده بوده و باردار می باشند یا قصد باردار شدن را دارند روان پزشکان ضد افسرده کننده هایی را تجویز می کنند که میزان انتقال دهنده عصبی سروتونین را بالا می برد.
وی در خصوص روان درمانی در افسردگی افزود: انواع گوناگون روان درمانی وجود دارد که بعضی روان درمانی در درمان اختلال افسردگی اساسی موثر بوده و بعضی از محققان روان درمانی ها را به شکل موفقیت آمیزی در مورد زنانی که در دوره بارداری به سر می برند به کار بسته و موثرترین درمان افسردگی،شناخت درمانی است که در آن روان درمانگر به شناسایی و تغییر افکار و باورهای منفی و بدبینانه که می تواند به افسردگی منجر شوند کمک کرده و البته تاثیر روان درمانی تدریجی تر بوده و اگر روان درمانی به تنهایی استفاده شود برای ملاحظه اثرات مثبت درمانی حداقل به وقتی در حدود دو ماه یا بیشتر نیاز دارد.
گفتنی است؛ شکل شدیدی از افسردگی اساسی ممکن است همراه با نشانه های بیماری های روان پریشی و توهمات و هزیان به همراه داشته باشد که در حقیقت افسردگی اساسی که با روان پریشی باشد ممکن است سبب رفتارهایی شود که سلامت و امنیت هم مادر و هم بچه متولد نشده را به خطر بیاندازد که متخصصان برای چنین بیمارانی در هر دوره ای که در وقت بارداری باشند ترکیبی از یک داروی ضد افسرده کننده با یک داروی ضد سایکوتیک تجویز می کنند.  /ل


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.