نوسازی بافت‌فرسوده با مشارکت بانک‌ها

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/طراحی مدل‌های مختلف برای سرعت بخشیدن به روند نوسازی بافت‌های فرسوده در بخش‌های مختلف دولت در دست انجام است.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اخیرا با بیان اینکه نظام شهرسازی و ساخت‌وساز باید از حالت توسعه منفصل به حالت توسعه داخلی شهرها تغییر پیدا کند تا فعالیت در بافت‌فرسوده رونق پیدا کند، از ضرورت حمایت بخش‌خصوصی توسط دولت برای ورود به این حوزه خبر داده بود.
همچنین پیش‌تر مدیرعامل مپسا –مجری صنعتی‌سازی مسکن- از فراهم شدن مقدمات تشکیل اولین صندوق زمین و ساختمان با هدف تامین مالی برای پوشش گسترده نوسازی بافت‌فرسوده و همچنین جذب نقدینگی‌های خرد و کلان متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن خبر داده بود.
مجموعه این بسترسازی‌ها برای بافت‌فرسوده، هم‌اکنون منجر به تدوین طرحی موسوم به «شرکت‌محله» توسط شرکت مپسا برای ارائه به وزیر راه‌وشهرسازی جهت تصویب آن شده است.
به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) مدیرعامل مپسا روز قبل با اعلام اینکه اخیرا نشستی به همراه رییس هیات عامل ایدرو در دفتر وزیر راه‌وشهرسازی برای تشریح این طرح برگزار شد، گفت: مالکان بافت‌فرسوده از محل ارزش ملک‌شان و با واگذاری آن برای نوسازی، می‌توانند سهامدار صندوق‌های زمین و ساختمان مخصوص بافت‌فرسوده شوند؛ به طوری که اولویت خرید واحدهای نوسازی‌شده با مالکان خواهد بود، همچنین همه کسانی که در قالب بسازوبفروش‌های غیرحرفه‌ای یا خریداروفروشنده سرمایه‌ای ملک، در نظم منطقی بازار مسکن اختلال ایجاد می‌کنند نیز می‌توانند با سپرده‌گذاری در صندوق، نظام ساخت‌وساز را از طریق شیوه غیرتورمی پرداخت وام‌بانکی، تامین مالی کنند.
علی آزاد دربارهٔ جزئیات طرح «شرکت‌محله» نیز گفت: بانک‌های تجاری کشور با همکاری شرکت‌های محله، نسبت به تملک املاک کلنگی در یک محله یا منطقه فرسوده شهر تهران اقدام می‌کنند و با سرمایه‌گذاری در نوسازی همه‌جانبه در محلات، دست‌آخر سود به دست آمده را به همراه اصل پول مالکان که از محل فروش ملک‌کلنگی وارد سرمایه‌گذاری شده است، در قالب یک واحدمسکونی نوساز و بزرگ‌تر، به مالک عودت می‌دهند. ضمن اینکه درآمد حاصل از ساخت و فروش سرانه‌های تجاری و مسکونی و اداری پس از کسر هزینه‌ها به عنوان سود سهام، قابل پرداخت به سهامداران خواهد بود. همچنین پارک‌ها، فضای‌سبز و امکانات لازم سرانه شهری در زمین‌های تملک شده از طریق شهرداری به شرکت محله واگذار می‌شود تا به صورت خودگردان توسط شرکت‌محله اداره و از درآمدهای آن برای نظافت و شارژ محله استفاده شود و عملا از تصدیگری شهرداری در محله‌ها کم شده و شهرداری به مسائل مهم‌تر شهر رسیدگی کند.
مدیرعامل مپسا تصریح کرد: این طرح در جلسه مشترک با وزیر راه‌وشهرسازی تشریح شد و مقرر شده طرح به شکل کامل تدوین و به صورت مکتوب به وزارت راه‌وشهرسازی ارائه شود.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.