نوسانات ارزهای اصلی در سالی که گذشت

۹ م دیماه ،

بینا- طی سال میلادی که گذشت، ارزهای جهان بویژه یورو، دلار، پوند، ین، دلار استرالیا، دلار کانادا، درهم امارات و لیر ترکیه، لحظات زیبا و در برخی مواقع، روزهای سیاه و بحرانی را تجربه کردند.
به گزارش بینا به نقل ازممتازنیوز، در شرایطی که برخی ارزها مانند ین ژاپن و حتی دلار آمریکا در برابر پوند تضعیف شده، زمستان در حالیکه آغاز شده و چیزی به پایان سال ۲۰۱۲ نمانده رو به سیاهی اند، به همین منظور قصد داریم به بررسی اجمالی نوسان سالیانه ارزش ارزهای مهم جهان در سالی که گذشت، بپردازیم:

۱- ارزش یورو در برابر دلار در حالی در آغاز سال میلادی ۲۰۱۲ با برابری ۱٫۳۱۸۳ دلار با هر یورو کار خود را آغاز کرد که در ۲۷ فوریه و به بالاترین حد خود یعنی ۱٫۳۴۸۳ دلار با هر یورو رسید، اما در ۲۳ جولای به دلیل بحران هایی منطقه یورو را سپری کرد و افزایش بدهی های یونان و بحران بدهی های بانکی اروپا حتی برابری ۱٫۲۰۴۳ دلار با هر یورو را در ۲۳ جولای نیز به خود دید، اما از پایان ماه نوامبر و پاگذاشتن به ماه دسامبر، یورو به تدریج تقویت شد و با کاهش بدهی های یونان حتی برابری ۱٫۳۳ دلار با هر یورو را نیز دید، اما در لحظه نوشتن این مقاله تحلیلی و در لحظات پایانی سال جاری میلادی، ارزش برابری دلار با یورو به ۱٫۳۲۴۵ رسیده است تا میانگین برابری دلار به یورو بدین گونه باشد که هر ۱٫۳۱۷۰ دلار با هر یورو مبادله شد.

۲- ارزش پوند انگلیس در ابتدای سال ۲۰۱۲ با برابری ۱٫۵۷ دلار با هر پوند کار خود را آغاز کرد و در ماه ژانویه به پایین ترین حد خود طی سال قبل یعنی ۱٫۵۳ دلار به هر پوند نیز رسید، اما با در پیش گرفتن روند صعودی در ۲۷ آوریل به برابری ۱٫۶۳ نیز رسید و همچنین با نوساناتی که داشت و دوباره در ۲۹ می به برابری ۱٫۵۶ دلار رسید، بازهم نوسان داشت تا در ۲۰ دسامبر برابری ۱٫۶۳۴۰ را ببیند و در حقیقت ثانیه به ثانیه کابوس دلار آمریکا در بازار لندن طی آخر سال شده و با در پیش گرفتن روزهای خوش، هم اکنون به برابری ۱٫۶۲ دلار با هر پوند رسیده است.

۳- اما ین ژاپن که در ابتدای سال ۲۰۱۲ روز خوشی داشت و برابری ۷۷٫۸۸۰۰ ین با هر دلار را در اولین روز سال ۲۰۱۲ تجربه کرد، در ۲ فوریه این سال به بالاترین ارزش خود با برابری ۷۶٫۲۳ ین با هر دلار در بازار توکیو، نیویورک و لندن رسید، اما ین ژاپن از پایان ماه نوامبر و همچنین ماه دسامبر روزگارش سیاه شد و کم کم هر ثانیه ارزشش را به تدریج از دست داد تا به پایین ترین ارزش خود در همین لحظه یعنی برابری ۸۵٫۶ ین با هر دلار در بازار توکیو برسد و سقوط تاریخی خود را تجربه کند.

۴- ارزش دلار استرالیا در بازار سیدنی در حالی سال ۲۰۱۲ با برابری ۱٫۰۳۵۹ دلار آمریکا با هر دلار استرالیا، کار خود را آغاز کرد که در مجموع روند بهبودی داشته و هرچند از میزان این بهبودی کاسته شد، اما اکنون باز هم هر ۱٫۰۳۷۶ دلار استرالیا با هر دلار آمریکا در بازار سیدنی در پایان سال مبادله می شود.
کمترین میزان ارزش دلار استرالیا و سیاه ترین روز این ارز قاره اقیانوسیه در ۵ ژوئن سال ۲۰۱۲ رخ داد، جایی که ارزش دلار استرالیا به مانند این روز از دلار آمریکا بیشتر نبود و کمتر از این میزان شد، یعنی هر ۹۵۸۲ دلار آمریکا با ۱۰ هزار دلار استرالیا مبادله می شد، اما کم کم با قطع نرخ بهره بانکی در بانک مرکزی این کشور و وارد شدن انتقادها به سیاست های اقتصادی این کشور، ارزش دلار استرالیا بسیار بیشتر از دلار آمریکا شد، جایی که در مقطعی از سال ۲۰۱۲، برابری ۱٫۰۸۵۶ دلار آمریکا با هر دلار استرالیا سبب افزایش قدرت خرید استرالیایی ها و بهبود سطح زندگی مردم این کشور نیز شد.

۵- دلار کانادا در مجموع روزهای خوبی را در سال ۲۰۱۲ سپری نکرد و حتی روزهای بسیار بدی را نیز در ماه ژوئن سپری کرد، دلار کانادا با برابری ۹۹۲۴ دلار کانادا با ۱۰ هزار دلار آمریکا در بازار تورنتو کار خود را آغاز کرد و به طور تقریبی با همین برابری یعنی ۹۹۲۲ دلار کانادا با هر ۱۰ هزار دلار آمریکا در بازار اتاوا کار خود را در سال ۲۰۱۲ به پایان برد.
بیشترین ارزش دلار کانادا در تاریخ ۱۷ سپتامبر رخ داد، جایی که هر ۹۶۳۳ دلار کانادا با ۱۰ هزار دلار آمریکا مبادله شد، اما پایین ترین حالت ارزش دلار کانادا در تاریخ ۴ ژوئن رخ داد، جایی که هر ۱٫۰۴۴۷ دلار کانادا با هر دلار آمریکا مبادله شد و روزهای سیاهی بر کانادایی ها سپری شد.

۶- فرانک سوئیس در مجموع در سال ۲۰۱۲ وضعیت مناسبی را سپری کرد و صعود خوبی را داشت. در ابتدای سال ۲۰۱۲ هر ۹۶۱۰ فرانک سوئیس در بازار زوریخ با ۱۰ هزار دلار آمریکا مبادله می شد، ولی اکنون وضعیت بسیار بهتری در پایان سال دارد و هر ۹۱۱۷ فرانک سوئیس با هر ۱۰ هزار دلار آمریکا در بازار زوریخ مبادله می شود.
پایین ترین ارزش فرانک سوئیس و روزهای سیاه این ارز در ۲۴ جولای ۲۰۱۲ رخ داد که برابری این ارز به طور تقریبی با دلار آمریکا یکسان می شود و هر ۹۹۷۲ فرانک سوئیس با ۱۰ هزار دلار آمریکا در بازار زوریخ مبادله شد و البته بهترین وضعیت ارزش فرانک سوئیس در ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ رخ داد که با برابری ۸۹۳۱ فرانک سوئیس با ۱۰ هزار دلار آمریکا به دلیل صفر شدن نرخ بهره تسهیلات بانکی رخ داد، میانگین ارزش فرانک سوئیس هم ۹۱۵۰ فرانک با هر ۱۰ هزار دلار آمریکا بوده است.

۷- درهم امارات در مجموع طی سال ۲۰۱۲ نوسانات زیادی را سپری نکرد و از ابتدای سال که برابری هر ۳٫۶۷۳۳ درهم با هر دلار در بازار دوبی و ابوظبی را تجربه کرد، اما اکنون وضعیت بهتری دارد و هر ۳٫۶۷۲۸ درهم با هر دلار در انتهای سال مبادله می شود.  
بالاترین ارزش درهم امارات در ماه فوریه با برابری ۳٫۶۵ درهم با هر دلار و پایین ترین ارزش آن در ماه ژوئن با برابری ۳٫۶۸ درهم با هر دلار بوده است.

۸- ارزش لیر ترکیه، روزهای خوبی را در سال ۲۰۱۲ سپری کرد و در حالی که هر ۱٫۸۳۸۴ لیر با هر دلار در بازار آنکارا و استانبول در ابتدای سال ۲۰۱۲ مبادله می شد، اما در انتهای سال تنها هر ۱٫۷۹۲۶ لیر با هر دلار در بازار آنکارا مبادله می شود.
بیشترین ارزش لیر ترکیه، اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ با برابری هر ۱٫۷۶۷ لیر با هر دلار و پایین ترین ارزش لیر با برابری هر ۱٫۸۴۸۵ لیر با هر دلار در بازار آنکارا طی ماه ژوئن رخ داد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.