نوسانات ارزی، دولت و تلویزیون

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از جام جم آنلاین در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

جام جم آنلاین: بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سه‌شنبه شب گزارش تفسیریی تحلیلی را روانه آنتن کرد که با استقبال بینندگان تلویزیون مواجه شد.

این گزارش تفسیری با یک پرسش مهم، سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد را به پاسخگویی دعوت کرد. سوال کلیدی برنامه این بود که سهم بی تدبیری دولت در نوسانات شدید ارزی ماه‌های اخیر چقدر بوده است.

خبرنگار برنامه با دست پر وارد میدان شده بود. او که فعالیت وزیر و همکارانش را بسیار دقیق رصد کرده بود، سوالاتش را در چند حوزه مشخص مطرح کرد. او پرسید: چرا دولت ارز مرجع را در اختیار کسانی قرار داده که می‌خواسته‌اند به مسافرتهای تفریحی بروند؟

آیا اگر دولت به آن وقت برگردد، باز هم چنین کاری را خواهد کرد یا خیر؟ چرا دولت نوسانات شدید ارزی را جدی نگرفت و نظارت و مدیریت کافی بر بازار ارز نداشت؟ چرا دولت در تشکیل اتاق مبادلات ارزی با چند ماه تاخیر عمل کرد و این مرکز را سریعتر تشکیل نداد؟‌

وزیر اقتصاد سعی کرد برخی از این پرسش‌ها را پاسخ دهد. او چند بار به اشتباهاتش اعتراف کرد و با لحنی طنزآمیز گفت، اگر من در جایگاه متهم هستم، باید به من فرصت بدهید که پاسختان را بدهم. او خطاب به مردم گفت، مطمئن باشند دولت مشکلات معیشتی مردم را می‌داند و به همین دلیل آسوده سر بر بالین نمی‌گذارد.

او به‌عنوان سخنگوی دولت در برابر این اتهام قرار‌گرفت که رئیس‌جمهور در میدان نبوده و بیشتر به حواشی پرداخته است. گوینده گزارش تفسیری بر این نکته تاکید کرد که چرا رئیس‌جمهور در نشست خبری‌اش در بیان بالا رفتن قیمت ارز، سهم تحریم‌ها را زیاد و نقش دولت را کم نشان داد.

گزارشی که سه‌شنبه شب روانه آنتن شد، یک «الگوی مطلوب» بود که نشان می‌داد یک رسانه در مقابله با بحران چه عملکردی باید داشته باشد. رسانه در سه مقطع پیش از بحران، مواجهه و پس از بحران می‌تواند هدایت افکار عمومی را دردست بگیرد و سازمان مورد نظر را در حل مساله یاری رساند.

براساس آرای نظریه‌پردازان حوزه ارتباطات، رسانه‌ها باید در چنین شرایطی نقاط ضعف و قوت مدیریت بحران را در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی به بررسی و نقد بگذارند و سازمان‌ها را برای مواجهه با فجایع احتمالی آینده آماده کنند. به عقیده گونزالز ـ هررو و پرات توجه به عامه مردم، اظهار نگرانی و تشویق آنان به شرکت در حل مشکلات یکی از راه‌هایی است که تحمل مساله را برای مردم راحت‌تر می‌کند.

این گزارش تفسیری در بخش‌های بعدی‌اش سهم تحریم‌ها، دلال‌های بازار و دیگر مولفه‌ها را در نوسانات ارزی مورد بررسی قرار می‌دهد.

احسان رحیم‌زاده‌ -‌ گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.