نوسانات قیمت ارز بی‌اعتمادی مردم را در پی دارد

چکیده: آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به نوسان قیمت نرخ ارز تصریح کرد: این نوسان علاوه بر آن که اثر واقعی مانند تغییر قیمت‌ها را در پی دارد، اثر روانی نیز دارد که سبب بی‌اعتمادی مردم به نظام می‌شود.

به گزارش ارانیکو به نقل از خبرگزاری خانه ملت، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با اعضای فراکسیون روحانیون مجلس با تبریک ایام فرخنده دهه کرامت نکاتی را خطاب به روحانیون مجلس فرمودند.

وی گفت: اتحاد روحانیون مجلس که دشمن آرزوی جدایی میان صفوف آنها را دارد، مهمترین مسئله در انتخابات پیش‌رو است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر در انتخابات ریاست جمهوری میان اصولگرایان جدایی بیفتد، دیگر امکان اتحاد وجود ندارد، بر لزوم وحدت میان همه اصولگرایان تاکید کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی مولود روحانیت است، به قضیه ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد که ایجاد مشکل در آن به خاطر جدایی مصدق از روحانیت بود.

این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به مسائل اقتصادی تصریح کرد: گرانی و تورم روزبه‌روز بر مردم فشار بیشتری وارد می‌کند و قیمت‌ها بعضی از کالاها در مدت کوتاهی چند برابر شده‌اند.

وی سپس با اشاره به نوسان قیمت نرخ ارز افزود: این نوسان علاوه بر آن که اثر واقعی مانند تغییر قیمت‌ها را در پی دارد، اثر روانی نیز دارد که سبب بی‌اعتمادی مردم به نظام می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با یادآوری تحریم‌های اعمال شده به ایران از سوی غرب ادامه داد: مردم به خوبی درک می‌کنند که برای حفظ استقلال و اقتدار، فشارهای ناشی از تحریم‌ها را باید تحمل کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به وام‌های بانکی گفت: در برخی بانک‌ها عقود اسلامی رعایت نمی‌شود که سبب ربوی شدن و غیرمشروع شدن وام‌های بانکی می‌شود.

وی همچنین جریمه‌های وارد بر تاخیرهای اقساط بانکی را یادآور شد و افزود: این جریمه‌ها نامشروع است و وضع بانک‌داری باید اصلاح شود.

این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ادامه از حذف نام ائمه و مقدس از موسسات مالی و اعتباری استقبال کردند.

آیت‌االله‌العظمی مکارم شیرازی سپس به مسائل ازدواج جوانان و تبعات حقوقی آن اشاره کرد و ادامه داد: در قانون باید عنوان عندالمطالبه به عندالاستطاعه تغییر کند.

وی در همین رابطه گفت: اگر جوانی استطاعت پرداخت مهریه را نداشته باشد، حتی اگر عندالمطالبه هم باشد نمی‌توان او را به زندان انداخت.

این مقام عظمی سپس با اشاره به اثبات اصل اعسار برای جوانان تازه ازدواج کرده افزود: اصل بر معسر جوان تازه ازدواج کرده است و همسر نمی‌تواند او را به بهانه مهریه به زندان بیندازد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مسائل فرهنگی کشور اضافه کرد: همه مردم در برابر منکرات مسئولند، اما روحانیت وظیفه بیشتری دارد.

این مرجع تقلید با انتقاد از کم‌توجهی دولت به مسئله حجاب گفت: دولت می‌خواهد با جنجال جلوی امر به معروف و نهی از منکر را بگیرد. منظور ما از امر به معروف و نهی از منکر کتک زدن مردم نیست، بلکه ما از دولت می‌خواهیم با بخشنامه رعایت حجاب را از ادارات دولتی شروع کند.

وی با یادآوری مسئله زاده‌زیستی تصریح کرد: اگر ساده‌زیستی در بین مردم نهادینه شود، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم حل می‌شود.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.