نوسانات نرخ ارز بر بازار فناوری اطلاعات بار دیگر تاثیر گذاشت

۰۷خردادماه، فارس- رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به تاثیر نوسانات ارزی بر صنف IT تشریح کرد که در نوسانات ارزی، از میان فعالان بازار IT، چه کسانی منفعت بردند و چه کسانی ضرر کردند.

آزاده داننده در پاسخ به این سؤال که در جریان نوسانات نرخ ارز چه بازارهایی در صنعت ICT منفعت کسب کردند و چه بازارهایی متضرر شدند، گفت: تبعات و مسایل ناشی از ارز در صنف IT با سایر حوزه‌ها تفاوت داشت.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ادامه داد: در این نوسانات هر کس کالایی داشت منتفع شده است، زیرا کالا را با نرخ‌های پایین‌تر تهیه کرده و با افزایش نرخ ارز، توانسته آن را گران‌تر در بازار بفروشد. بنابراین در یک برهه‌ای کسانی که کالا داشتند سود بردند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، شرکت‌هایی که خدمات عرضه می‌کنند، مانند واردکنندگان نرم‌افزارها و واردکنندگان آنتی‌ویروس، شرکت‌های VOIP و عرضه‌کنندگان پهنای باند که پهنای باند را از ماهواره خریداری می‌‌کنند، همه خسارت دیده‌اند و تغییرات نرخ ارز برای آنها سنگین بوده است.

داننده توضیح داد: عرضه‌کنندگان خدمات هزینه‌ها را دوره‌ای (برای مثال سالیانه و ۶ ماهه) پرداخت می‌کنند. در یک دوره‌ای با یک هزینه ارزی و نرخ ریالی خدمتی را ارائه داده‌اند و روزی که خواستند پول بدهند ارز گران شده است، در حالی که آنها با فرض ثابت بودن نرخ ارز از مصرف‌کنندگان‌شان نرخ قدیمی را گرفته‌اند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در خصوص تاثیر نوسانات ارزی بر واردکنندگان صنف IT نیز گفت: در فرایند نوسانات ارزی که در نیمه دوم سال قبل رخ داد، واردکنندگان صنف IT از مقررات پیچیده واردات بیشتر از افزایش نرخ ارز تحت فشار بودند.

وی ادامه داد: واردکنندگان در رابطه با ثبت سفارش‌ها مشکل داشتند. ثبت سفارش‌‌شان پذیرفته می‌شد، اما پولشان انتقال داده نمی‌شد یا جنس‌شان به گمرک می‌رسید و اجازه ترخیص نمی‌دادند.

داننده گفت: در مجموع فاصله زمانی پرداخت پول و ورود کالا به بازار، طولانی می‌شد و این فاصله برای بازرگانان دوره نامطلوبی است.

IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.