نوسانات نرخ ارز و رونق تجارت خودرو

۱۶م دیماه ،

نوسانات نرخ ارز و رونق تجارت خودرو

عیر خودرو :‌ با اعلام آمار رسمی واردات خودرو از سوی گمرک به نظر می‌رسد نوسانات نرخ ارز و همچنین محدودیت‌های بین‌المللی، هیچ کدام نتوانستند اشتهای بازار را به خودروهای وارداتی کم کنند. به طوری که آمار ۹ ماهه سال جاری حکایت از آن دارد که تعداد ۳۰ هزار و ۳۰ دستگاه خودرو به کشور وارد شده است.

به گزارش عصر خودرو ، به نقل از دنیای اقتصاد ، هرچند خودروهایی که طی ۹ ماه امسال از مرزهای کشور عبور کرده‌اند، ۱۵۴ دستگاه نسبت به سال قبل کاهش داشته‌اند اما جالب است که از لحاظ ارزشی رشدی بیش از ۱۳/۵۱ درصدی داشته‌اند. به این ترتیب میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی نه ماهه سال جاری مبلغ ۲۳ هزار و ۵۲۳ دلار بوده که نسبت به سال قبل، با افزایش ۱۴/۴۷ درصدی همراه بوده است. این آمار می‌تواند بیانگر این باشد که وارداتی‌های امسال لوکس‌تر از سال قبل بوده‌اند.

اما بر اساس تازهترین آمار گمرک طی ۹ ماهه امسال صادراتی‌ها هم با رشد همراه بوده‌اند.

رشد صادرات خودرو نسبت به سال قبل در حالی است که تولید در صنعت خودرو از ابتدای سال جاری همواره روندی کاهشی داشته است. بنابراین به نظر می‌رسد با وجود افت تولید و عدم عرضه خودرو به میزان کافی در بازار داخل که به افزایش قیمت خودرو دامن زد، رشد نرخ ارز مشوق خوبی برای افزایش صادرات خودروسازان بوده است. بر همین اساس طی ۹ ماهه سال جاری۴۴ هزار و ۶۸۲ دستگاه خودرو به ارزش ۲۵۷ میلیون دلار به خارج کشور صادر شده، این در حالی است که صادرات خودرو در مدت مشابه سال قبل ۱۱ هزار و ۶۱۹ دستگاه بوده است.

میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی در۹ ماهه سال جاری هم ۵ هزار و ۷۴۸ دلار بوده که نسبت به سال قبل با افزایش ۱۱/۸۵ درصدی مواجه بوده است.

در این مدت، عمده کشورهای مقصد صادراتی خودروهای سواری ایران نیز عراق، اوکراین و آذربایجان بوده‌اند؛ سایر کشورها نیز سهمی ۲۱۰ دستگاهی به ارزش یک میلیون و ۴۸۸ هزار دلار از خودروهای ایرانی داشته‌اند.

شنبه ۱۶ دى   ۱۰:۲

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.