نوسانات نرخ دلار کمترین تأثیر را بر آهن‌آلات گذاشت

نوسانات نرخ دلار کمترین تأثیر را بر آهن‌آلات گذاشت

ایران: اما نوسان نرخ ارز فضا را برای برخی از واسطه ها و دلالان ایجاد کرده تا به نفع خود بهره برداری کنند و قیمت ها را به صورت غیر واقعی بالا ببرند ولی واسطه ها به رغم تلاش شان نتوانستند بازار محصولات فولادی را به هم بریزند هر چند که گزارش های مبنی بر عدم فروش برخی از فروشندگان در سطح بازار شنیده می شود اما تعداد این گروه بسیار اندک است.
رشیدی دبیر ستاد فولاد در این باره به خبرنگار گفت: تولیدکنندگان داخلی با تمام ظرفیت خود در حال تولید هستند و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است نیاز داخل تأمین شود.
وی با بیان این‌که تولیدکنندگان محصولات فولادی بهترین روزهای تولید خود را سپری می‌کنند، اذعان داشت: نوسانات نرخ دلار باعث کاهش تولید محصولات فولادی نشده است.
وی تأکید کرد: میزان تولید فولاد نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته و این روند برای ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.دبیر ستاد فولاد به مردم اطمینان داد وضعیت تولید در شرایط مطلوبی است و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.
مهدی رضایی از کارشناسان بازار فولاد نیز به خبرنگار ایران گفت: در بین کالاهای موجود در بازار، آهن‌آلات کمترین تأثیر را از نوسان نرخ ارز گرفتند و خوشبختانه قیمت‌ها در این بخش افزایش چندانی نداشته است.وی گفت: امیدواریم تا قبل از آغاز ساخت و سازها، نرخ دلار به ثبات نسبی برسد.وی افزود: زمانی‌که قیمت دلار در یک نرخ مشخص ثابت شود، قیمت کالاها نیز دچار نوسان نمی‌شوند.وی با بیان این‌که قیمت فعلی میلگرد کیلویی ۵۰۰ تومان از دلار عقب است، اذعان داشت: اگر واسطه‌ها و دلالان وارد این بازار نشوند قیمت محصولات فولادی ثبات خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: قیمت میلگرد در هر کیلو به هزار و ۹۵۰ تومان رسیده است، این در شرایطی است که قیمت میلگرد در ۲ ماه گذشته کیلویی هزار و ۶۵۰ تومان بود.
این کارشناس بازار آهن‌آلات با اشاره به این‌که تیرآهن۱۴ که هر شاخه آن روز گذشته ۲۹۳ هزار تومان بود، خاطر نشان کرد: یک ماه پیش هر شاخه تیرآهن ۱۴ با قیمتی معادل ۲۶۰ هزار تومان به دست مشتریان می رسید. تیرآهن ۱۶ نیز که از عدد ۳۵۰ هزار تومان عبور کرده ماه گذشته هر شاخه آن ۳۲۰ هزار تومان بود.
وی با بیان این‌که تولیدات داخلی جوابگوی نیاز مشتریان محصولات فولادی است، افزود: مردم نباید دغدغه و نگرانی از بابت تأمین تیرآهن و سایر محصولات فولادی داشته باشند.
رضایی تأکید کرد: با نظارت‌های مطلوب دولت می‌توان مانع از سوءاستفاده در بازار آهن شد. به هر ترتیب در شرایطی که دلار دچار نوسان شده برخی‌ به دنبال منفعت‌طلبی خود هستند از این رو با گشت‌های متناوب سازمان حمایت و سازمان تعزیرات باید جلو دپو و احتکار آهن‌آلات گرفته شود.وی گفت: برخی از فروشندگان آهن‌آلات در مراجعه مردم برای خرید اعلام می‌کنند که جنس ندارند اما با قاطعیت یادآور می شوم که کمبودی از نظر محصولات فولادی در بازار وجود ندارد.
رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم گفت: در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان واردات محصولات فولادی ۲۵ درصد و میزان صادرات آن ۷۶ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: تولید مجموع محصولات فولادی در بخش دولتی و خصوصی طی چهار ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد رشد داشته و تولید فولاد خام نیز طی این مدت رشد ۹ درصدی داشته است.
وی با بیان این‌که ارزش افزوده بالای فولاد خام سبب رشد تولید آن شــــــده است، اظهار داشت: این امر نویدبخش جبران مشکل کمبود ۵/۳ تا ۵/۴ میلیون تن فولاد خام در کشور خواهد بود.
دبیرانجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت: اگر فولادسازی کشور طی سال‌جاری رشد پیدا کند می‌توان از این فرصت ایجاد شده برای جبران کمبود مواد اولیه فولاد درکشور بهره گرفت.
وی ادامه داد: هم اکنون بازار صادراتی خوبی در کشورهای مجاور داریم که تولیدکنندگان فولاد می‌توانند از این فرصت مناسب ایجاد شده و پیداکردن بازارهای هدف صادراتی بهره بگیرند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان درخصوص میزان مصرف ظاهری فولاد در کشور گفت: ‌این شاخصه طی چهار ماه ابتدای امسال ۷ درصد رشد داشته است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد همچنین از ارتقای جایگاه فولاد کشور به رتبه سیزدهم جهانی در ماه گذشته خبر داد و افزود: در ماه گذشته متوسط تولید فولاد در دنیا ۴ درصد کاهش یافته اما تولید فولاد ایران با رشد ۲ درصدی همراه بوده است. این امر موجب شده جایگاه فولاد ایران از رتبه ۱۷ جهان در سال گذشته به جایگاه ۱۳ در ماه قبل ارتقا پیدا کند.
پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.