نوسان طلا برپایه بازار جهانی یا نوسان دلار؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

هفته‌ای که گذشت هفته پرنوسانی برای بازار طلا و سکه بود. یک روز سکه اندکی‌گران می‌شد و روز بعد اندکی ارزان. این روند نوسانی آن‌قدر ادامه پیدا کرد که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح تازه در آخرین روز معاملاتی هفته قبل به حدود ۹۵۵‌هزار تومان رسید.

خبراقتصادی: این در حالی بود که قیمت سکه تمام طرح تازه در طول هفته به حدود ۹۸۰‌هزار تومان هم رسید. نیم‌سکه هم این هفته پرنوسان بود و بین ۵۱۰‌هزار تومان تا ۴۹۵‌هزار تومان تغییر می‌کرد و درنهایت روز پنجشنبه با ۴۹۵‌هزار تومان به کار خود ادامه داد. ربع‌سکه اما محدوده نوسانش محدود‌تر بود و بین ۳۰۰‌هزار تومان و ۳۱۰‌هزار تومان در نوسان بود و درنهایت با قیمت ۳۰۰‌هزار تومان به کار خود در هفته قبل پایان داد. در بازار جهانی هم روند نوسانی جایگزین روند ریزشی شد.

 هر اونس طلا که در بازار جهانی با قیمت ۱۳۱۲ دلار هفته قبل را آغاز کرده بود تا حدود ۱۳۲۲ صعود کرد ولی با در پیش گرفتن روند نزولی در دو روز پایانی به ترتیب ۹ و ۷ دلار ارزان شد و روز پنجشنبه تا ۱۳۰۴ دلار هم پایین آمد. بررسی روند هفته قبل طلا در بازارهای جهانی و داخلی نشان می‌دهد که بازار سکه و طلای ایران توجهی به نوسانات بازار جهانی ندارد و تنها چشمانش به بازار ارز و نوسانات دلار دوخته شده است. این تحلیل دربارهٔ تاثیر‌پذیری بازار طلای داخلی از بازار ارز در همه‌روزهای هفته قبل صادق بود ولی در روز پنجشنبه قیمت‌ها در حالی نزولی بودند که قیمت ارزهای خارجی و دلار نسبت به روز قبل بدون تغییر و ثابت باقیمانده بود ولی قیمت انواع سکه پایین آمد و نشان داد که روند جهانی طلا هم در قیمت‌گذاری روزانه بازار داخلی تاثیر‌گذار است. این اتفاق را می‌توان به فال نیک گرفت؛ زیرا نشان می‌دهد روند بازار طلا طبیعی شده و می‌توان امیدوار بود که با تداوم این روند حباب شکل گرفته در سال‌های اخیر از بین برود و عرضه و تقاضا و روند جهانی قیمت‌ها را حرکت دهد. 


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.