نوستالژی لاله‌زار در جشن تولد آقای بازیگر

۲۹خردادماه،

امروز ۳۰ خرداد همزمان با زاد روز عزت الله انتظامی است، مردی که از ابتدا به صحنه تعلق داشت و امروز تعلق خاطر تمام صحنه‌های تئاتری است.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، امروز ۳۰ خرداد همزمان با زاد روز عزت الله انتظامی است، مردی که از ابتدا به صحنه تعلق داشت و امروز تعلق خاطر تمام صحنه‌های تئاتری است.

او هنر بازیگری خود را اولین بار روی صحنه تئاتر در نمایش “گاو” به رخ هم نسلان خود کشید و استعداد او تا آنجا به رشد و تعالی رسید که حمید سمندریان یکی از اساتید بازیگری در کلاس درسش خود او را اساتیدی مسلم خواند و مبدایی برای ظهور و ماندگاری جهانی او تا به امروز شد.

عزت‌الله انتظامی سال ۱۳۵۱ در نمایش “کرگدن” به کارگردانی او سمندریان نقش‌آفرینی کرد.

انتظامی دربارهٔ سابقه همکاری خود با زنده یاد سمندریان توضیح داد: “در دهه ۴۰ خورشیدی در چند تله‌تئا‌تر با کارگردانی اش بازی کردم و سال ۱۳۵۱ هم در تنها همکاری صحنه‌ای با او در نمایش “کرگدن” روی صحنه رفتم. برای به صحنه بردن این متن اوژن یونسکو که من نقش شخصیت اصلی آن (برانژه) را ایفا کردم، ماه‌ها زیر نظر سمندریان تمرین انجام دادیم که اجرایش در تالار دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بسیار موفق بود”

داریوش مهرجویی کارگردان گاو (۱۳۴۸) استعداد انتظامی را کشف کرد و پروراند. بازی‌های او در دیگر آثار مهرجویی همچون آقای هالو، دایره مینا، پستچی، اجاره نشین‌ها، هامون و بانو سبب بروز توانایی‌های بسیار او شد.

وی سال‌ها در خدمت تئاتر و سینما بوده و آثار بسیار ارزنده‌ای از خود به جا نهاده است.عزت الله انتظامی از حدود ۱۴سالگی تئاتر را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه‌های لاله‌زار آغاز کرد.

پس از یک سال به تماشاخانه‌های هنر و تهران رفت؛ همزمان در سال ۱۳۲۰ اولین نمایش حرفه‌ای خود را با عنوان “التیماتوم” نوشته پرویز خطیبی و به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پارس لاله‌زار اجرا کرد و تا سال ۱۳۲۶ توانست در بیش از ۱۰ نمایش نقش‌پردازی کند. وی در دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران نزد استادانی همچون حمید سمندریان و شنگله دانش خود را با آموخته‌های آکادمیک روزآمد کرد. انتظامی در هنرستان صنعتی همراه با هوشنگ بهشتی، نصرت‌الله کریمی، حمید قنبری و محمدعلی جعفری فعالیت هنری می‌کرد.

عمده‌ نمایش‌های او “محصلین کلک‌باز”، “چراغ گاز”، “قایق سرنوشت”، “آخرین تمرین”، “مترسک‌ها در شب”، “ریچارد سوم”، “سلطان مار”، “بنگاه تئاترآل” و …هستند.

عزت الله انتظامی مردی نبود که سیاست را به هنر فاخر خود بیامیزد و بی شک حضور او در راس خانه تئاتر با عنوان رئیس این خانه ادای دین تمام هنرمندانی است که از قلم، کلام و فن بازیگری او بسیار آموختند.

انتهای پیام/۵۴/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.