نوشابه سبب بروز اختلالات رفتاری در بچه‌ها می‌شود

گردآوری شده در گروه مجله خانواده ممتاز


بچه‌هایی که روزانه چهار بار نوشابه می‌خورند دو برابر بیشتر رفتارهای تهاجمی از خود نشان می‌دهند.


نوشابه

پیش از این متخصصان گفته‌اند که مصرف نوشابه‌های گازدار سبب بروز رفتارهای تهاجمی، افسردگی و افکار منفی در نوجوانان می‌شود. اما بچه‌ها چطور؟ این سوالی بود که محققان آمریکایی به دنبالش بودند. در نهایت نتایج بررسی‌هایی که در Journal of Pediatrics چاپ کردند نشان می‌دهد بچه‌هایی که نوشابه می‌خورند مشکلات رفتاری از خود نشان می‌دهند.

نوشابه‌ها حاوی ترکیباتی مانند قند، اسیدسیتریک، کافئین و غیره می‌باشد که بعضی از این ترکیبات سبب بروز اختلالات رفتاری می‌شود. کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها سبب بیداری و تحریک مغزی شده و حالت زودرنجی ایجاد می‌کند. برای همین هم برای بچه‌ها و نوجوانان مناسب نیست.

محققان آمریکایی روی حدود ۳۰۰۰ کودک بررسی‌هایی انجام دادند. محققان از مادر این بچه‌ها سۆال کردند که آن‌ها روزانه چه مقدار نوشابه، آب میوه و آب نبات مصرف می‌کنند و چند ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۳ درصد این بچه‌ها روزانه حداقل یک مرتبه و ۴ درصد آن‌ها روزانه حداقل چهار مرتبه نوشابه می‌خورند. رفتارهای تهاجمی و مشکلات مربوط به تمرکز با مصرف بسیار نوشابه در ارتباط است. البته محققان میزان تحصیلات مادر این بچه‌ها، خشونت‌های زناشویی، سوابق پدری و غیره را نیز مورد بررسی قرار دادند.

بعد از همه‌ی این بررسی‌ها محققان به این نتیجه رسیدند بچه‌هایی که روزانه حداقل چهار مرتبه نوشابه می‌خورند رفتارهای تهاجمی بیشتری از خود نشان می‌دهند. این بچه‌ها دو برابر بیشتر لوازم می‌شکنند و به دوستان خود حمله و کتک‌کاری می‌کنند. در نهایت اینکه محققان به والدین پیشنهاد می‌کنند اجازه ندهند بچه‌ها نوشابه‌ی بسیاری بنوشند. مصرف این نوشیدنی‌ها همچنین روی قند خون بچه‌ها تأثیر می‌گذارد. واقعیت این است که نوشیدن این قبیل نوشیدنی‌ها در بزرگ‌سالی نیز خطر ابتلا به دیابت را بالا می‌برد.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

تغذیه‌ی مناسب برای وروجک‌های پرتحرک و کم توجه

اثرات منفی کافئین بر خواب و تمرکز کودکان

آیا مصرف کافئین برای کودکان مضر است؟

غذاهای مضر برای کودکان بیش‌فعال

درمان بیش فعالی کودک با غذا

ارتباط تغذیه با جرم و جنایت

نوشابه های شیرین سبب چاقی کودکان می گردد


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.