نوشابه ممنوع؛ به هفت سبب!

۰۲م آذر ،
ممتاز نیوز: نوشابه شاید نوشیدنی مورد علاقه شما در حین تماشای  تئاتر، یا شاید هم در اواسط روز همراه نهار، برای بالا بردن کافئین باشد. اما همین مایع شیرین و خوشمزه که غدد چشایی شما را قلقلک می دهد، سلامتی شما را هم به خطر می اندازد. هرگاه نوشابه ای می نوشید خودتان را در معرض خطراتی همچون افزایش وزن، پوکی استخوان و مشکلات متعدد دیگری مانند بیماری قلبی قرار می دهید. در اینجا هفت سبب بیان شده است تا دیگر نوشابه ننوشید وآن را برای همیشه کنار بگذارید.

۱- نوشیدن نوشابه سبب افزایش وزن و چاقی درناحیه شکم می گردد

احتمال افزایش وزن و چاقی درافرادی که نوشابه می نوشند، نسبت به اشخاصی که نوشیدنی های دیگری را برای رفع عطش ترجیح می دهند، بیشتر است: یک ظرف کمتر از نیم لیتر از این نوشیدنی، حدود ۱۴۰ تا ۱۸۰ کالری انرژی تولید می کند واین در حالی است که به راحتی می توان روزانه بیش از نیم لیتر از آن را سر کشید. کالری های  موجود در نوشابه  در واقع کالری های پوچ اند- یعنی هیچ ارزش غذایی ندارند و شما را سیر نمی کنند.

اما آیا می دانستید که نوشابه ی رژیمی بدون کالری هم می تواند به همان اندازه برای اندازه دور کمر شما بد باشد؟ یک تحقیق روی ۴۷۴ نفر طی ۱۰ سال، نشان داد اشخاصی هم که نوشابه رژیمی می نوشیدند، تجمع چربی در ناحیه شکم آن ها بیشتر از اشخاصی بود که از این نوشیدنی پرهیز می کردند. بطور کلی، اشخاصی  که نوشابه ی رژیمی مصرف می کردند، اندازه دور کمرشان ۷۰ درصد بیشتر از اشخاصی است که اصلاً نوشابه ننوشیدند. اشخاصی که بطور متوسط روزانه دو نوشابه ی رژیمی یا بیشتر مصرف می کنند، اندازه دور کمرشان ۵۰ درصد بیش از اشخاصی است که اصلاً نوشابه مصرف نمی کنند. چربی ناحیه شکم مضرتر ازچربی است که در نواحی دیگربدن شما ذخیره می گردد: چربی شکم بطور چشمگیری خطرابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، دیابت نوع ۲، و مشکلات دیگرجسمانی را در شما افزایش می دهد.

این شیرین کننده های مصنوعی چگونه سبب افزایش وزن می شوند؟ آنها میل به شیرینیجات و اشتها به غذا را بسیار می کنند. هنگامی که نوشابه ی رژیمی می نوشید، شیرینی که چشیدید حس خوبی به شما می دهد و با دریافت شیرینی بیشتر شما همان حس خوشایند را دوباره تجربه می کنید. به هر حال، وقتی نوشابه ی رژیمی می نوشید ، شکری به مغز نمی رسد. مطالعات حاکی است که ساکروز( شکر معمولی) وشیرین کننده های مصنوعی ، بر دریافت کننده های حس شیرینی در مغز شما تاثیرات متفاوتی می گذارند و مسیرهایی را که به شما لذت حاصل از خوردن را می دهند، بطور کامل فعال نمی کنند. نتیجه؟ مغز شما ارضاء نمی شود و شما شیرینی های بیشتری می خورید تا ارضاء شوید.

۲- نوشیدن نوشابه خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

افزایش وزن و چربی شکم ، احتمال ابتلا به بیماری را که در امریکا شایع است، افزایش می دهد: یعنی دیابت نوع ۲٫ افزایش بیش از حد وزن- بویژه در ناحیه میانی بدن – یکی از عوامل خطرناک ابتلا به دیابت نوع ۲ شناخته شده است. در تحقیق روی ۶۰۰۰ نفر از بالغین میان سال مشخص شد در اشخاصی که روزانه یک نوشیدنی شیرین یا بیشتر را مصرف می کنند، احتمال ابتلا به سندرم سوخت وساز(متابولیسم ) بیش از ۵۰ درصد بیشترازافرادی است که هفته ای کمتر از یک نوشابه نوشیده اند. ازعلائم سندرم سوخت وساز(متابولیسم) می توان  به دور کمر بزرگ، چاقی، میزان بالای چربی غیرطبیعی  و فشار خون بالا را نام برد  که بطور چشمگیری خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهند.

۳- نوشیدن نوشابه خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد

در یک تحقیق بر روی ۴۲۰۰۰ نفر طی ۲۲ سال، درمصرف کننده های دائمی نوشابه های معمولی، میزان تریگلیسیرید ، پروتئین انفعالی سی و سایرعوامل ملتهب کننده بالا رفته و از میزان کلسترول خوب و محافظ قلب کاسته شده است. همه ی این ها نشان می دهند که نوشابه سلامت قلب را تهدید می کند.

جالب توجه اینکه در جریان تحقیق، اشخاصی که نوشابه می نوشیدند بیشتر در معرض حملات قلبی قرار داشتند: هر نوشابه ای که روزانه شرکت کنندگان می نوشیدند، حتی با درنظر گرفتن متغیرهای دیگری مانند کیفیت رژیم و وزن ، احتمال حمله قلبی ۱۹ درصد افزایش می یافت. این نتایج محدود به اشخاصی بود که نوشابه ای مصرف می کردند که با شکر شیرین شده بود: اشخاصی که نوشابه ی رژیمی می نوشیدند، با خطر افزایش ابتلا به بیماری قلبی-عروقی،  مواجه نبودند.

ارتباط افزودن شکر با بیماری قلبی-عروقی به قدری جدی است که انجمن قلب امریکا پیشنهاد کرد تا دریافت شکر افزوده در زنان به روزانه  ۱۰۰ کالری و در مردان به روزانه ۱۵۰ کالری محدود شود . نوشیدن فقط ۳۴۰ گرم نوشابه بطور مرتب،  شما را از  این حد مجاز خارج می کند.

۴- نوشیدن نوشابه  استخوان ها را پوک می کند

می خواهید استخوان های محکمی داشته باشید؟ نوشابه راکنار بگذارید. به کولا ها یی مانند کک یا پپسی، اسید فسفریک اضافه می کنند تا مزه ی تند  به آن ها بدهند و در عین حال از رشد کپک و باکتری در آن ها جلوگیری کنند. با این حال، مشخص شده است که اسید فسفریک در جذب کلسیم که برای محکم کردن استخوان ها ضروری است، اختلال ایجاد می کند. مرکز مطالاعات استخوان شناسی فرامینگهام پی برد در زنانی که کولای معمولی، رژیمی یا حتی بدون کافئین می نوشند ، تراکم بافت استخوانی تقریباً ۴ درصد کمتر از زنانی است که نوشابه نمی نوشند. این تاثیر تنها در نوشابه هایی ملاحظه شد که دارای اسید فسفریک اند مانند کولاها. اما در در نوشابه های بدون کربنات چنین موردی ملاحظه نشد. گرچه نوشابه های بدون کربنات بر تراکم استخوانی تاثیری ندارند، اما چنین نوشیدنی هایی تا زمانی که جایگزین شیر( نوشیدنی استخوان ساز) در رژیم کودکان و نوجوانان ، می شوند ، برای استخوان ها مضرخواهند بود.

۵- نوشیدن نوشابه، خطر سنگ کلیه ، بیماری های کلیوی و کبدی را افزایش می دهد

اسید فسفریک فقط استخوان ها ر اضعیف نمی کند: نوشیدنی های فسفردار، جریان ادرار درکلیه ها را تغییر و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند. پس از مقایسه رژیم  بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به بیماری کلیوی مزمن با رژیم تعداد اشخاص مشابه وسالم ، محققان بدین نتیجه رسیدند که نوشیدن روزانه دو کولا یا بیشتر خطر ابتلا به بیماری کلیوی را دوبرابر می کند. نوشابه ی معمولی و رژیمی هر دو در تشدید  این بیماری موثر اند.

بعلاوه، نوشیدن نوشابه ی معمولی یا رژیمی ممکن است بر چربی ناحیه کبد بیافزاید  که به بیماری کبدچرب معروف است. ۳۰ درصد امریکائی ها به این بیماری مبتلا می باشند و شایع ترین سبب بیماری های مزمن کبدی است. در تحقیقی که روی ۳۰۰ بیمار مبتلا به این بیماری انجام شد، ۸۰ درصد آن ها روزانه مقادیر بسیار بسیاری از نوشیدنی های شیرین مصرف می کردند و بیش از ۵۰ گرم شکر اضافی، در رژیم روزانه آن ها  انباشته می شد.

۶- نوشیدن نوشابه می تواند دندان ها را سست کند

نوشابه ی معمولی و نوشابه ی رژیمی اسیدی اند ومی توانند سطح محافظ مینای دندان را که دندان های سالم را پوشش می دهد، سائیده و دندان شما را حساس تر کنند و مستعد پوسیدگی سازند. بعلاوه، هنگامی که نوشابه ی معمولی می نوشید در واقع دندان هایتان را با شکر می شویید و این امر باکتری های زنده ی روی دندن هایتان را تغذیه و هنگام جذب شکر، اسید بیشتری ترشح می کند که  مینای دندان را از بین می برد.

عاشق تبلیغات نشوید زیرا شما را وادار می کنند نوشابه بخرید و تشنگی  را رفع کنید. هنگام تشنگی، بذاق دهان کمتر ترشح می گردد. بذاق  دهان بطور طبیعی از مینای دندان شما محافظت و اسیدیته ی حاصل از نوشیدنی های دارای کربنات وباکتری ها را خنثی می کند. در نتیجه، با قلپ قلپ نوشیدن نوشابه هنگام تشنگی، دندان هایتان را با اسید و شکر و بدون هیچ دفاعی، بمباران می کنید.

۷- قوطی های نوشابه بی پی اِی ، دارند

اگر مواد مضر نوشابه به شما کمک نمی کند تا در انتخاب نوشیدنی دقت کنید، پس توجه کنید: خود قوطی های نوشابه ماده شیمیایی بیسفنول اِی دارند که باید ازآن حذرکرد. تقریبا تمام قوطی های نوشابه با ماده ی شیمیایی بی پی اِی صاف می شوند تا از آلودگی نوشابه جلوگیری کنند و بر تاریخ مصرف محصول بیفزایند. این ماده شیمیایی مانند هورمون استروژن عمل می کند و برای رشد نطفه و جنین مضر است. شواهد دیگرحاکی از این است که سطح بالای بی پی اِی با فهرست بلند بالایی از مشکلاتی مانند دیابت، بیماری قلبی، سرطان های هورمونی، کاهش حساسیت به شیمی درمانی، سقط جنین و عقیمی مردان از طریق صدمه زدن به دی ان اِی موجود دراسپرم ارتباط دارد. منابع اصلی بی پی اِی در رژیم امریکائی ها، نوشابه- بعنوان اصلی ترین آن ها -، ناهار مدارس، فست فودها و غذای رستوران ها گزارش شده است.

منبع: مجله پزشکی مادر

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.