نوشابه ها در جذب کلسیم اختلال ایجاد می کند

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

نوشابه ها علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفات می باشند که در جذب کلسیم غذا ایجاد اختلال می کند و نهایتا“ مصرف مداوم نوشابه های گازدار کمبود کلسیم و بدنبال آن پوکی استخوان را بدنبال دارد.

به گزارش تفسیری گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از وبدا؛دکتر زهرا عبداللهی، سرپرست دفتر iبهبود تغذیه جامعه وزارت iبهداشت گفت: یکی دیگر از عوامل خطر بروز بیماری های متابولیک، افزایش مصرف مواد قندی است که سبب آن مصرف بی رویه نوشابه های گازدار است. بر اساس آمار موجود، سرانه مصرف نوشابه در کشور ۴۲ لیتر در سال است و هر بطری معمولی ۳۰۰ میلی لیتری نوشابه حاوی ۲۸ گرم قند است.

دکتر زهرا عبداللهی افزود: مصرف بی رویه نوشابه های گازدار یکی از عوامل عمده بروز چاقی است و چاقی زمینه ساز انواع بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان ها است.

وی با اشاره iبه این که شیر و لبنیات، iبهترین منبع تامین کلسیم می باشند گفت: مصرف روزانه شیر و لبنیات ضروری است و با بررسی های مصرف مواد غذایی، نشان می دهد که مصرف شیر و لبنیات در کشور کمتر از مقادیر توصیه شده است.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: عادات و رفتارهای غذایی غلط مثل سرخ کردن غذاها، مصرف چربی اضافی (استفاده از کره در کنار غذاها) مصرف نمک اضافی در موقع صرف غذا، استفاده از سس های چرب، همراه با سالاد، افراط در مصرف شیرینی بخصوص شیرینی های خامه ای در کنار کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی از جمله عواملی دیگری می باشند که سلامت مردم را iبه خطر انداخته اند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.