نوشاد در راه بوندس‌لیگا

جام جم آنلاین: «نوشاد را از پینگ‌پنگ ایران جدا کنید، آن‌وقت درباره سطح کیفی این رشته قضاوت کنید.» این جملات را یکی از ملی‌پوشان درباره نوشاد عالمیان بعد از درخشش ستاره پینگ‌پنگ ایران بر زبان آورده است. پیشرفت نوشاد دیگر بر‌هیچ‌کس پوشیده نیست.

چند ماه پیش که او در مسابقه‌های آسیایی، اسطوره چینی‌ها را در خاک این کشور برده بود، شوک بزرگی به همه پینگ‌پنگ‌بازان حرفه‌ای وارد شده بود و در المپیک همگان به توانایی‌های این ورزشکار شایسته پی بردند.

غلبه بر پینگ‌پنگ‌باز سرشناس هنگ‌کنگی و تساوی ۱۰ بر ۱۰ در دو گیم متوالی با تیمو بول، چهره نامدار آلمان‌ها در المپیک نشان از پتانسیل بالای این رشته دارد.

نوشاد نگاه‌ها را به پینگ‌پنگ ایران تغییر داده و اکنون زمانی است که او باید وارد دروازه‌های جهانی شود.

چند ماه پیش، این پینگ‌پنگ‌باز کشورمان پیشنهاد خوبی از بوندس‌لیگا داشت که نپذیرفت ولی پس از المپیک به این نتیجه رسید که باید برای کسب تجربه به یک لیگ بزرگ خارجی برود.

این را مهرداد بابادی‌وند می‌گوید؛ مربی‌ای که در المپیک نوشاد را کوچ می‌کرد. او در گفت‌وگو با ما از نوشاد، المپیک و ‌آینده پیش‌روی این استعداد بزرگ سخن به میان آورده است.

متمایز با دیگران

سطح بازی نوشاد را باید متمایز از دیگران دانست. این یک واقعیت است که نوشاد از بقیه خیلی جلوتر است. ما هم به او گفته‌ایم که دیگر در چنین شرایطی باید به یک باشگاه معتبر خارجی برود تا سطح خود را ارتقا دهد. در ورزش حریف تمرینی خیلی مهم است. حریفان تمرینی او باید طوری باشند که به نوشاد فشار بیاورند که در ایران چنین حریفی نداریم.

اگر او به بوندس‌لیگا برود، این امکان برایش فراهم می‌شود که با بهترین‌های جهان از جمله همین تیمو بول که در المپیک با او مسابقه داد، رودررو شود. لیگ آلمان ۹ ماه طول می‌کشد که در کنار آن مسابقه‌های لیگ قهرمانان اروپا هم برگزار می‌شود و نوشاد فرصت دارد حتی با بهترین‌های آسیا که در لیگ‌های اروپایی حضور دارند، مسابقه بدهد.

راه پیشرفت نوشاد تا اینجا هموارتر بوده و از اینجا سخت‌تر خواهد بود. در واقع وقتی رنکینگ بازیکنی به زیر یکصد می‌رسد، ارتقا دشوارتر خواهد بود.

آنالیز حریفان

نوشاد دیگر یک ستاره جهانی شده و همه او را می‌شناسند. شاید قبلا کسی به فکر آنالیز بازی‌های او نبود ولی از این پس قضیه فرق می‌کند.

بابادی‌وند: عالمیان بک‌هند‌های خیلی خوبی دارد ولی در فورهند باید خودش را تقویت کند و یکی دیگر از نکاتی که باید بیشتر مورد توجه قرار دهد این است که از میز خیلی فاصله نگیرد

همان‌طور که ما قبل از بازی‌های نوشاد با بازیکنان بزرگ دی‌وی‌دی حریفان را نگاه می‌کنیم، حالا دیگران هم این کار را خواهند کرد و این مساله، کار ستاره ایران را سخت‌تر خواهد کرد.

نیما، برادر نوشاد هم بازیکن خوبی است که از رنکینگ ۵۴۶ به ۲۹۸ رسیده است و دیگر بازیکنان هم همین‌طور؛ ولی باید نوشاد را متفاوت با دیگران دانست.

بوندس‌لیگا در انتظار نوشاد

امسال نوشاد پیشنهاد خیلی خوبی از بوندس‌لیگا داشت. حتی باشگاهی که او را می‌خواست، قراردادش را هم امضا کرده بود و به تهران ارسال کرد ولی بعد از بازی‌هایی که در لندن انجام داد، پذیرفت که دیگر باید به بوندس‌لیگا یا یک لیگ معتبر خارجی برود. البته فصل امسال را از دست داده و باید به فکر فصل ۲۰۲۴ باشد. سن نوشاد کم‌است و باشگاه‌ها دنبال چنین بازیکنانی هستند تا بعد از یکی دو سال با قیمت بالاتری بفروشند. من در المپیک خیلی با او صحبت کردم. نوشاد برای پیشرفت باید برود. خوشبختانه اعتماد به نفس بالایی دارد و هدفش رسیدن به سکوی جهانی یا المپیک است.

تمجید تیمو بول

پیش از المپیک هم پیش‌بینی می‌کردیم که او درخشش زیادی داشته باشد؛ البته بازی کردن در المپیک ساده نیست. حمید سوریان، ۵ طلای جهان را دارد ولی امسال تازه توانسته طلای المپیک را هم کسب کند. وقتی با تانگ فنگ بازی داشت، شب قبل از بازی، ‌آنالیز خوبی از حریفش داشتیم.

نوشاد خوب شروع کرد و ۳ بر یک هم پیش افتاد ولی تجربه حریف باعث شد به بازی برگردد که خوشبختانه نوشاد با تلاش فراوان، این بازی را به نام خود ثبت کرد. اما وقتی با تیمو بول بازی داشت، وضعیت فرق می‌کرد. تیمو بول نقطه ضعفی نداشت. به نوشاد گفتم فقط باید حمله را از او بگیری، چون اگر تابع او باشی، چاره‌ای جز شکست نداری. ضمن این که برنامه ما این بود تا نزدیک میز بازی کند تا فشار اولیه این بازیکن ‌آلمانی را بگیرد.

نوشاد خودش می‌گفت پراسترس‌ترین بازی عمرش بوده است. نوشاد البته از گیم سوم، خودش را پیدا کرد و اگر تجربه بول نبود، باید گیم سوم را هم می‌برد. آنها از نوشاد خیلی تمجید کردند. همه می‌گفتند بازیکن خطرناکی است.

ضعف و قوت‌ها

یکی از نقاط قوت عالمیان، سرویس‌هایش است. حتی به جرات می‌گویم که نوشاد جزو سه سرویس‌زن برتر جهان است. دریافت‌های سرویس او هم واقعا خوب است. بک‌هند‌های خیلی خوبی دارد ولی در فورهند یک مقدار باید خودش را تقویت کند و یکی دیگر از نکاتی که باید بیشتر مورد توجه قرار دهد، این است که از میز خیلی فاصله نگیرد.

به طور معمول، او یک بازیکن تهاجمی است ولی بعضی وقت‌ها یک بازیکن زودتر حمله را شروع می‌کند و نمی‌شود کاری کرد. اگر در المپیک بعضی وقت‌ها تدافعی ظاهر شد، به خاطر این بود که با بهترین‌های دنیا مسابقه داده بود.

علی رضایی / جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.