نوشیدنی‌های شیرین امکان ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهند

گردآوری شده در گروه مجله خانواده ممتاز


خانم‌های یائسه‌ای که نوشیدنی‌های شیرین بسیاری می‌نوشند به میزان ۷۸ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر (رحم) قرار می‌گیرند.


نوشیدنی‌ شیرین

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention به چاپ رسیده است نشان می‌دهد خانم‌های یائسه‌ای که نوشیدنی‌های شیرین بسیاری مصرف می‌کنند بیشتر در معرض سرطان رحم قرار می‌گیرند.

متأسفانه سرطان رحم پنجمین سرطان شایع در بین زنان محسوب می‌شود و خانم‌های دچار چاقی مفرط که سطح استروژنشان بالاتر است بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

محققان روی اطلاعاتی که ۲۳۰۳۹ زن یائسه در خصوص عادت‌های غذایی‌شان داده بودند بررسی‌هایی انجام دادند. میانگین سنی این خانم‌ها در آغاز پژوهش یعنی در سال ۱۹۸۶ حدود ۶۱٫۶ سال بوده است.

در بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۱۰ در بین این خانم‌های شرکت‌کننده ۵۰۶ مورد سرطان آندومتر نوع ۱ و ۸۹ مورد سرطان آندومتر نوع ۲ ملاحظه شد.

محققان بعد از بررسی‌های مختلف دریافتند خطر سرطان آندومتر نوع ۱ در بین خانم‌های چاقی که نوشیدنی‌های شیرین بسیاری مصرف می‌کنند بیشتر است.

خانم‌هایی که هر هفته دو مرتبه نوشیدنی شیرین مصرف می‌کنند ۷۸ درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. البته شاخص توده‌ی بدنی، فعالیت‌های جسمی، سابقه‌ی دیابت، مصرف دخانیات و غیره نیز در ابتلا به این سرطان تأثیر دارد

به عقیده‌ی این محققان خانم‌هایی که هر هفته دو مرتبه نوشیدنی شیرین مصرف می‌کنند ۷۸ درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. البته شاخص توده‌ی بدنی، فعالیت‌های جسمی، سابقه‌ی دیابت، مصرف دخانیات و غیره نیز در ابتلا به این سرطان تأثیر دارد.

قند موجود در نوشیدنی‌ها بسیار زودتر از مواد غذایی حاوی فیبر جذب بدن می‌شود. به عقیده‌ی این محققان هورمون استروژن و انسولین در خانم‌هایی که دچار اضافه‌وزن و چاقی می باشند بیشتر از خانم‌هایی است که وزن نرمالی دارند. میزان بالای استروژن و انسولین نیز از عوامل ابتلا به سرطان آندومتر به شمار می‌روند.

باید بدانید که داشتن تغذیه‌ی نامناسب، عدم تحرک و چاقی نیز از عوامل دیگر ابتلا به این بیماری می باشند. برای همین متخصصان پیشنهاد می‌کنند که تغییرات جدی در سبک زندگی‌تان ایجاد کرده و با تغذیه‌ی سالم و تحرک بیشتر سلامتی‌تان را تضمین کنید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

نوشیدنی های شیرین و سرطان پانکراس

آیا واقعا تغذیه با سرطان‌ در ارتباط است؟

۱۰ عادت سرطان‌زا

اثر نوشیدنی شیرین در چاقی کودک

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.