نوشیدن بیش از حد آب مضر است؟

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ آب مایه حیات است اما آیا نوشیدن بسیار آن برای بدن مضر است؟ مطمئنا مضر است وقتی سبب مرگ‌ می‌شود. نوشیدن بیش از حد آب، بدن را در سطح بالایی هیدراتاسیون می‌کند و در نتیجه مایعات بدن رقیق می‌شوند…

با رقیق شدن مایعات بدن سطح سدیم پایین می‌آید و به حد بحرانی مرگ و زندگی می‌رسد! در این حالت سلول‌ها به سبب کمبود سدیم متورم می‌شوند. این تورم سلول‌های مغزی را هم درگیر می‌کند و سبب از دست رفتن هوشیاری، تشنج حتی کما و مرگ خواهد شد.

بعد از تشنگی‌‌های طولانی‌مدت باید مراقب مسمومیت با آب باشید. نوشیدن بیش از حد آب برای سیراب شدن بعد از یک تشنگی طولانی‌مدت حجم خون را بالا می‌برد و به کلیه‌ها فشار وارد می‌کند. کلیه برای فیلتر کردن آب و حذف آب اضافی از سیستم گردش خون مجبور به اضافه‌کاری شدید می‌شود. نوشیدن بیش از حد آب بین اشخاصی که در معرض تشنگی‌های طولانی‌مدت می باشند مثل ورزشکاران رشته‌های دوی ماراتن و تنیس بسیار شایع است. این مساله بین ورزشکاران جهان بیش از ۱۶۰۰ قربانی گرفته است؛ پس حفظ تعادل بین آب از دست رفته در اثر فعالیت و عرق کردن با مقدار آب یا نوشیدنی‌های مخصوص ورزشی برای ورزشکاران یک امر حیاتی محسوب می‌شود. به همین سبب ورزشکاران رشته دوی ماراتن علاوه بر تمرین‌های ورزشی باید تمرین‌هایی برای بالا بردن مقاومت در برابر وسوسه سیراب شدن داشته باشند. راه صحیح آب نوشیدن را می‌توان از صفحه تلویزیون دید. هنگامی که افسانه‌های تنیس جهان مثل راجر فدرر و رافائل ناوال ۵ ست طاقت‌فرسا زیر آفتاب‌سوزان عرق‌ریزان بازی می‌کنند چگونه و به چه اندازه آب می‌خورند؟

مزه‌مزه کردن؛ پاسخ این سوال است. شاید دیده باشید بعد از هر ست آنها از بطری آب می‌خورند ولی این‌طور نیست. آنها تنها آب را مزه‌مزه می‌کنند و به‌هیچ‌وجه قورت نمی‌دهند. انجمن بین‌اللملی پزشکان حامی دوی ماراتن شعاری در همین زمینه دارد؛ نوشیدن به اندازه تشنگی، نه بیشتر.
منبع:‌هفته نامه زندگی مثبت

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.