نوشیدن چای جوشیده ممنوع!

یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه مصرف شیر همراه با چای برای بیماران سنگ ساز مناسب است گفت: مصرف شیر همراه با چای موجب می شود اگزالات چای با کلسیم شیر ترکیب بزرگی ایجاد کند که این ترکیب به علت بزرگی نمی تواند از روده جذب خون شود و باعث کاهش جذب اگزالات چای شده، مانع از جذب کلسیم شیر از طریق خون می شود که این واکنش برای بیمارانی که دچار سنگ های کلیوی کلسیمی هستند بسیار مناسب است.

دکتر سیمین وحیدی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه یخ چای حاوی مقدار فراوانی اگزالات است، گفت: افراط در مصرف قهوه فوری و یخ چای به دلیل بالا بودن مواد نگهدارنده نیترات موجب ایجاد آسیب در بافت های مختلف بدن از جمله سیستم ادراری می شود.
 
وی در ادامه افزود: افرادی که تمایل به مصرف چای فوری دارند بهتر است از چای سبز استفاده کنند، زیرا این نوع چای حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است.
 
این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه چای دم کرده به دلیل مقدار کم اگزالات آسیب کمتری به بافت کلیوی وارد می کنند گفت: چای نباید بیش از حد جوشیده شود، جوشیدن زیاد موجب افزایش اگزالات موجود در آن می شود.
 
دکتر وحیدی با بیان اینکه چای دفع ویتامین C را از بدن تشدید می کند گفت: مصرف چای کم رنگ مانع از دفع ویتامین C می شود، لذا بهتر است برای افزایش فواید چای همراه با آن از ترکیبات لیمو، برگ به لیمو و ادویه جاتی مانند: دارچین، هل، بهارنارنج و تخم گشنیز استفاده کرد.
 
وی با بیان اینکه مصرف متعادل میوه ها در بیماران سنگ ساز مناسب است یادآور شد: مرکبات با افزایش سطح سیترات ادرار تشکیل سنگ را مهار کرده، مصرف میوه ها با جذب کلسیم و اگزالات همراه است و موجب می شود کلسیم به صورت نامحلول در روده در آمده و جذب خون نشود.
 
این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه بیماران سنگ ساز بهتر است مصرف ماءالشعیر را جایگزین چای کنند گفت: چای به دلیل دارا بودن تانین به شدت دافع آهن از بدن است ولی ماءالشعیر حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین های گروه B و سیترات و بیکربنات فراوان است که برای بیماران سنگ ساز بسیار مفید است.
 
وی گفت: مصرف انواع نوشابه های صنعتی که حاوی اسیدفسفریک هستند، موجب می شود کلسیم از استخوان ها برداشته شده، محیط خون قلیایی شود و کلسیم بدن به سمت کلیه ها هدایت شده زمینه ایجاد سنگ های کلیوی تشدید شود.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.