نویسنده‌ای که دوست دارد نقش هیچکاک را در ادبیات بازی کند

کامران محمدی از نگارش رمان جدیدی با نام فعلی «به‌زودی بیدار می‌شوم» خبر داد.
 

او درباره این رمان گفت: «این رمان برخلاف رمان‌های قبلی‌ام که شکل ویژه‌ای از دانای کل بودند، راوی اول ‌شخص دارد. البته بخشی از رمان باز هم دانای کل دارد. البته این به این معنی نیست که در این رمان زاویه‌ دید را عوض کرده باشم؛ چرا که اصولاً چندان اهل کارهای فرمی گیج‌کننده یا حتی کارهایی که بنیان مفهومی و حتی تکنیکی‌اش چندان در جامعه‌ ما فهمیده نشده، نیستم. با این حال، فکر می‌کنم رمان «به‌زودی بیدار می‌شوم» هم به لحاظ طرح و هم به لحاظ شکل روایت، رمان پیچیده‌ای است. همه‌ سعی‌ام را هم کرده‌ام که این پیچیدگی به جذابیت متن منجر شود و در نهایت با متنی مواجه باشیم که پیش از هر چیز برای خواننده جذاب و خواندنی باشد.»
 

او درباره‌ مضمون این رمان توضیح داد: «از نظر مضمون و محتوا، شاید بتوان گفت رمان «به‌زودی بیدار می‌شوم» درباره‌ «هویت» است؛ هویتی که بیش‌تر به معنای فردی و البته تا حدودی به معنای جمعی و تاریخی است. همین‌طور می‌توان گفت این رمان، رمانی درباره‌ «عشق و مرگ»، دو موضوع تکرارشونده تقریباً در همه‌ی تاریخ ادبیات داستانی، نیز هست.»
 

محمدی افزود: «روان‌شناسی نیز در این رمان نقش مهمی دارد، هرچند که شکل حضورش بیش از آن‌که مثل سه رمان قبلی‌ام باشد، شبیه حضور روان‌شناسی در فیلم‌های هیچکاک است و درواقع سعی می‌کنم تقریبا این‌طور باشد؛ چرا که دوست دارم در نهایت نقش هیچکاک را در ادبیات بازی کنم.»
 

او در پایان نیز اضافه کرد: «هنوز نمی‌توانم درباره‌ حجم یا حتی شکل نهایی ساختار رمان حرف بزنم؛ اما می‌توانم بگویم که این رمان از هیچ نظر شباهتی به کارهای قبلی‌ام ندارد، حتا از نظر حجم. در حال حاضر نیز مشغول نوشتن آن با نام موقت «به‌زودی بیدار می‌شوم» هستم. البته نام‌هایی که بر کارهایم می‌گذارم، معمولا تا انتها هم عوض نمی‌شوند. دست‌کم درباره‌ی سه رمان قبلی ام این‌طور بوده است.»
 

پیش‌تر، سه‌گانه‌ «آن‌جا که برف‌ها آب نمی‌شوند»، «بگذارید میترا بخوابد» و «این‌جا باران صدا ندارد» از کامران محمدی منتشر شده است.
 

۵۸۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.