نویسنده بزرگ آثار علمی‌تخیلی درگذشت / اسپیلبرگ و اوباما در ستایش ری بردبری چه گفتند؟ / خبر بد را در “کافه سینما” بخوانید

پنجشنبه, ۱۸ خرداد ساعت ۱۷:۲۴ سید آریا قریشی

فرستادن به ایمیل چاپ

+ ۰

+ ۰

کافه‌سینما- ری بردبری، نویسنده چند تا از مهم‌ترین کتاب‌های عملی – تخیلی، روز گذشته در ۹۱ سالگی درگذشت.

به گزارش کافه‌سینما به نقل از هالیوود ریپورتر، در طول این سال‌ها، بیشتر اقتباس‌ها از آثار او مربوط به شبکه‌های تلویزیونی بوده‌اند. اما چندین فیلم هم از روی کتاب‌های بردبری اقتباس شده‌اند که شاید معروف‌ترینشان، فیلم فرانسوا تروفو، فارنهایت ۴۵۱ (۱۹۶۶) با بازی جولی کریستی باشد که از روی کتابی به همین نام نوشته رد بردبری اقتباس شده است. کتاب تاریخچه مریخ هم یکی از معروف‌ترین کتاب‌های بردبری است که در زمان انتشار با استقبال فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شد. کتابی که یک بار اقتباسی تلویزیونی از آن در سال ۱۹۸۰ ساخته شد، در سال ۱۹۸۸ هم فیلمی به نام Trinadtsatyy apostol از روی رمان تاریخچه مریخ اقتباس شد و گفته می‌شود قرار است یک اقتباس سینمایی هم برای اکران در سال آینده از این کتاب آماده شود. بردبری به جز کتاب‌هایی که نوشته، در نوشتن فیلمنامه هم دستی داشته که از جمله آثارش می‌توان به همکاری در نوشتن فیلم موبی‌دیک (جان هیوستن) اشاره کرد.

به محض درگذشت ری بردبری، واکنش‌ها به درگذشت این نویسنده بزرگ در رسانه‌های مختلف آغاز شد. بسیاری از بزرگان هنر و سیاست از جمله کسانی بودند که به شنیدن خبر مرگ او واکنش نشان دادند.

استیون اسپیلبرگ به این اشاره کرد که بردبری، در دورانی که اسپیلبرگ روی پروژه‌های علمی – تخیلی کار می‌کرد، همیشه برای او یک الهام‌بخش بود. «او در میان لشکر طرفدارانش به زندگی ادامه خواهد داد. در جهان علمی‌تخیلی و فانتزی و خیال‌پردازی، او فنا ناپذیر است».

البته ارتباط میان اسپیلبرگ و بردبری یک ارتباط دوطرفه بود. بردبری در سال ۱۹۷۷، فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم را بهترین فیلمی دانسته بود که تا آن زمان در میان این دسته از آثار ساخته شده بود. بردبری بعدها با اسپیلبرگ ملاقات کرد تا به او بگوید که چه کارگردان نابغه‌ای است. اسپیلبرگ هم به این نکته اشاره کرد که تماشای فیلم کلاسیک «از فضا آمد» (۱۹۵۳) که اقتباسی از یکی از کتب بردبری بود، الهام‌بخش او در ساخت برخورد نزدیک از نوع سوم بود.

استفن کینگ هم از جمله کسانی بود که قدرت کار بردبری را ستود: «تمام رمان‌ها و داستان‌های او به خاطر قدرت تأثیرگذاری و زیبایی غریبشان در یادها خواهند ماند».

دیمن لیندلف، نویسنده سریال گمشدگان و فیلم پرومته هم به این اشاره کرد که: «فارنهایت ۴۵۱: دمایی که قلب مرا به درد آورد. دلمان برایت تنگ می‌شود، ری».

کامرون کرو که سال گذشته فیلم ما یک باغ‌وحش خریدیم را روی پرده داشت، تنها به ذکر این جمله اکتفا کرد که: «درباره‌اش حرف نزنید… فقط بنویسید: ری بردبری».

برد بیرد که کارگردانی قسمت آخر سری مأموریت غیرممکن را بر عهده داشت، گفت: «روحت شاد، ری بردبری. تو را در آینده ملاقات خواهم کرد…».

اما تجلیل‌ها از شخصیت این نویسنده بزرگ، تنها به دست‌اندرکاران سینما منحصر نماند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم در فقدان بردبری به این اشاره کرد که: «توانایی او در داستان‌گویی، فرهنگ ما را دوباره شکل داد و جهان ما را گسترده‌تر کرد. ولی ری علاوه بر این، فهمیده بود که تخیلات ما می‌توانند به عنوان ابزاری برای درک بهتر، وسیله‌ای برای تغییر، و بیانی برای محبوب‌ترین ارزش‌های ما به کار روند.»

کافه‌سینما

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان


کافه‌سینما-سینمای جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.