نویسنده بزرگ آفریقای جنوبی درگذشت

۱فروردین ۱۳،

به گزارش خبرآنلاین، آچه‌به یکی از مهم‌ترین نویسندگان معاصر آفریقا بود که از سال ۱۹۵۸ و چاپ اولین رمانش به نام «Things Fall Apart» به شهرت رسید. این رمان که بیش از ۱۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته درمورد تاثیر استعمار در آفریقا است و بیش از هر اثر دیگری در آفریقا خوانده می‌شود.

 

این نویسنده که «نبوغ و شجاعتش» زبانزد خاص و عام بود از سال ۱۹۹۰ و مجروح شدن در یک تصادف رانندگی در آمریکا زندگی می‌کرد.

 

آچه‌به بیش از ۲۰ کتاب نوشته که بعضی از آنها مجموعه مقالاتی تند و آتشین درمورد ضعف سیاسی و حکومتی در نیجریه بود.

 

نادین گوردمیر، نویسنده اهل آفریقای جنوبی و برنده جایزه نوبل ادبیات، وقتی در سال ۲۰۰۷ جایزه بین‌المللی بوکر را به پاس یک عمر فعالیت ادبی به آچه‌به اهدا می‌کرد، او را «پدر ادبیات مدرن آفریقا» نامید.

 

آچه‌به متولد ۱۹۳۰ یعنی ۳۰ سال پیش از استقلال نیجریه بود. اولین رمان او «Things Fall Apart» به بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده و برخورد و تضاد سنت‌ها و مدرنیته را بررسی می‌کند.

 

گودلاک جاناتان، رئیس جمهور نیجریه پس از مرگ این نویسنده گفت تمام تحسین‌کنندگان این نویسنده، از او درس‌های ماندگاری درمورد هستی گرفته‌اند. «دلمان برای دخالت‌های رک، صادقانه و بی‌باکانه آچه‌به درمورد امور داخلی کشور تنگ می‌شود. شاید بعضی با نظرات او مخالف بودند، اما اغلب مردم هرگز درمورد میهن‌پرستی عمیق و تعهد حقیقی او به ساختن ملتی بزرگتر شک نداشتند.»

 

ویکتور اهی‌خامنور، نویسنده مطرح اهل نیجریه این خبر را یک «شوک» توصیف کرد و گفت: «او را دو بار دیدم. هم در داخل کشور و خارج از نیجریه. او یک شهروند جهانی بود.»

 

سال قبل آچه‌به، کتاب خاطراتش از سه سال جنگ بیافرایی را منتشر کرد. این کتاب که بسیاری منتظر آن بودند شرحی دقیق از تلاش منطقه ایگبو در جنوب شرقی نیجریه برای استقلال بود.

 

آچه‌به از سال ۱۹۹۰ و تصادف رانندگی از کمر به پایین فلج شد و در آمریکا به عنوان استاد دانشگاه کار می‌کرد.

 

نلسن ماندلا درمورد آچه‌به گفته بود: «در کنار او دیوارهای زندان نامرئی می‌شوند.»

 

«No Longer at Ease»، «کمان خدا»، «مرد مردمان» و «راه مرد مرده» از دیگر آثار آچه‌به می باشند.

 

بی‌بی‌سی / ۲۲ مارس / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۷۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.