نویسنده بلندآوازه داستان‌های علمی ـ تخیلی در «نگاه‌ نو»

به گزارش خبرآنلاین، نخستین مقاله این شماره با عنوان «توتالیتاریسم» به ترجمه عزت‌الله فولادوند از والدمار گوریان است که از منتقدان سرسخت نازیسم و فاشیسم و کمونیسم بود و تبحرش مصروف تحلیل تاریخی و نظری نظام‌های توتالیتر شد.
 

هانا آرنت، اندیشمند بزرگ آلمانی، والدمار گوریان را یکی از متفکران برجسته سده بیستم خوانده است.

مقاله بعدی، در بخش مسائل اجتماعی ـ اقتصادی، «زمین پایدار، پیش‌نیاز توسعه پایدار» نام دارد. این مقاله از دو بخش تشکیل می‌شود: نوشته هشداردهنده دکتر یوسف ثبوتی درباره مخاطرات پیش روی محیط زیست انسانی، و ترجمه «اعلامیه نهایی کنفرانس زمین در زیر فشار» که در فروردین در لندن برگزار شد به قلم دکتر ثبوتی.

پس از این به بخش «تاریخ» می‌رسیم با دو مقاله: «قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱، قیامی خودانگیخته یا سازمان‌یافته؟» از محمدحسین خسروپناه، و «ناسیونالیسم و تجدّد در ایران و ترکیه» که متن کامل و ویراسته سخنان دکتر نادر انتخابی است در شهر کتاب و جلسه‌ای که به منظور معرفی کتاب «ناسیونالیسم و تجدّد در ایران و ترکیه» (نشر نگاره آفتاب، ۱۳۹۰) برپا شده بود.

بخش بعدی این شماره نگاه‌ نو «نقد و نظر» است با مقاله حورا یاوری با عنوان «سیمین دانشور و جلال ‌آ‌ل‌ احمد و ما» که حاصل پژوهشی است در نامه‌هایی که این دو به یکدیگر نوشته‌اند؛ و مقاله‌ای دیگر به قلم دکتر محمدرفیع محمودیان با عنوان «زیستن و نوشتن» درباره داستایفسکی و کتاب لئونید تسیپکین با عنوان «تابستان در بادن بادن».

ری بردبری، نویسنده بلندآوازه داستان‌های علمی ـ تخیلی که چند داستان‌ کوتاه او به ترجمه پرویز دوایی پیش‌تر در نگاه‌ نو منتشر شده، در شانزدهم خرداد درگذشت. بخشی از این شماره مجله به او تخصیص داده شده، با مقاله علی امینی نجفی، با عنوان «فار‌‌نهایت ۴۵۱» درباره کتابی به همین نام از ری‌بردبری و فیلم «فار‌‌نهایت ۴۵۱» به کارگردانی فرانسوا تروفو؛ و بعد داستانی از ری‌ بردبری با عنوان «دریاچه» به ترجمه پرویز دوایی.

در بخش «گفت‌وگو» این شماره نگاه‌ نو، به مناسبت پنجا‌همین سال بنیاد‌گذاری شورای کتاب کودک، گفت‌وگویی مفصل با نوش‌آفرین انصاری، رئیس هیئت‌مدیره این شورا، منتشر شده درباره زندگی‌نامه خودش، سال‌هایی که کتابداری خوانده، کتابداری کرده، و کتابداری درس‌ داده، و درباره شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان که برنامه‌ریزی و پژوهش و تدوین و انتشار آن از سال ۱۳۵۸ در شورا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

بخش «ادبیات و هنر» با چند شعر از توماس ترانسترومر (شاعر سوئدی، برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۲) به ترجمه رضا رضایی آغاز می‌شود، و بعد دو داستان کوتاه آمده با عنوان «قول الکی» نوشته محمدرحیم اخوت و «پیچ‌های خطرناک» از رضا زنگی‌آبادی. و در انتها سخنان خوس‌ کویر، نویسنده هلندی داستان‌های کودکان و نوجوانان، که در سال ۲۰۱۲ جایزه آسترید لیندگرن را از آن خود کرده بود، هنگام دریافت این جایزه، به ترجمه طاهر جام‌برسنگ.

در بخش «ششمین دوره جایزه مهتاب میرزائی» گزارش برگزار نشدن مراسم اهدای این جایزه منتشر شده، و مقاله‌ای مفصل و مبسوط از دکتر محمد دهقانی با عنوان «زبان فارسی و فرهنگ ایرانی» و بعد متن خطابه‌های مرضیه مالمیر، پرویز دوایی، و محمدحسین خسروپناه که برندگان ششمین دوره جایزه مهتاب میرزائی بودند، و خواندن خطابه‌هایشان ممکن نشد.

بخش بعدی این شماره نگاه‌ نو اختصاص دارد به معرفی کتاب‌ها و آلبوم‌های موسیقی که مهشید جعفری و سید‌ابوالحسن مختاباد آن‌ها را بررسی کرده‌اند و نوشته‌اند. و بعد هم گفت‌وگوی منتشرنشده احمد تهوّری و سیما صراف با زنده‌یاد دکتر امیرحسین آریان‌پور آمده و و نوشته‌هایی از فرهاد طاهری، شاهین سپنتا، غلامحسین صدری افشار، محمدرحیم اخوت، حسن می‌رعابدینی، و بهروز غریب‌پور به یاد بزرگانی که به تازگی درگذشته‌اند: دکتر محمدحسن گنجی، حسن کسایی، دکتر حسن احمدی گیوی، محمد حقوقی، دکتر اصغر الهی، و حمید سمندریان.

«خبرسازان» این شماره نگاه‌ نو، مانند شماره‌های پیشین، به قلم بهرام میرزائی است و پایان‌بخش این شماره نگاه‌ نو کاریکاتوری است از حسن کریم‌زاده زیر عنوان همیشگی «نبض امروز».

نگاه‌ نو شماره ۹۴، در ۱۳۲ صفحه، به بهای ۶  هزار تومان از ۹‌۲ شهریور در تهران توزیع شد و به تدریج به شهرهای دیگر فرستاده خواهد شد.
 

۵۸۵۸
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.