نویسنده سوییسی: غرب از مبارزه با تروریسم برای اهداف توسعه طلبانه سوءاستفاده می کند

به گزارش ایرنا، گانسر استاد دانشگاه ‘بازل’ سوییس و نویسنده کتاب ‘ناتو- ترور اعلام نشده’ روز دوشنبه در مصاحبه‌ با رادیو دولتی ‘صدای روسیه’ گفت: کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای فرافکنی مشکلات ناشی از بحران نفتی خود برنامه های به اصطلاح مبارزه با تروریسم را افزایش می دهند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو ناتو و آمریکا برای نیل به اهداف خود از استراتژی تنش زایی در عرصه بین المللی استفاده می کنند.

وی افزود: کشورهای غربی در این راستا از یک رویداد مشخص مانند تروریسم برای نیل به اهداف و اجرای برنامه‌های خود سوء استفاده می کنند و چنین روش هایی ماهیت جنگ های مخرب می باشد.

نویسنده سوییسی ادامه داد: این نوع جهت گیری ها را عمدتاً کشورهایی اتخاذ می‌کنند که به دنبال کنترل دیگر کشورها به منظور دسترسی به ذخایر زیر زمینی آنها هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته استراتژی های مخفی ناتو را مورد بررسی قرار داده است، اظهار داشت: موضوع بحران نفتی انگیزه اصلی عملیات ناتو در کشورهای دیگر را تشکیل می دهد.

گانسر خاطرنشان کرد: غرب و کشورهای اروپایی در حال حاضر نیاز شدید به منابع نفت و گاز دارند و کاهش تولید نفت در برخی از کشورهای غربی این مساله را حادتر کرده است.

وی افزود: برای مثال می توان به نروژ و انگلیس اشاره کرد که تولید نفت شان در یک دهه اخیر به طور مستمر رو به کاهش بوده است.

نویسنده سوییسی یادآور شد: بطور کلی می توان گفت که سال ۲۰۰۵ میلادی اوج تولید

‘نفت آسان’ از سوی کشورهای غربی بود و همان زمان به طور ناگهانی مباحث مربوط به جنگ با تروریسم از طرف آنان شدت یافت.

وی گفت: آنها تحت عنوان مبارزه با تروریسم به دنبال کنترل میادین گاز و حوزه‌های نفتی کشورهای دیگر هستند.

گانسر با بیان اینکه ارتباط روشنی میان مساله نفت و جنگ عراق وجود دارد، اظهار داشت: عراق سومین کشور جهان از نظر حجم ذخایر میادین نفتی پس از عربستان سعودی است.

وی اضافه کرد: ‘تونی بلر’ نخست وزیر وقت انگلیس پیش از همه ادعای وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق را مطرح کرد و آمریکا نیز مهر تأییدی بر این ادعای دروغین زد اما این ادعا کذب محض بود و تنها مساله ای که حقیقت دارد وجود نفت در عراق است.

نویسنده سوییسی خاطرنشان کرد: در مورد قذافی و لیبی نیز به دلیل اینکه این کشور دارای غنی‌ترین ذخایر نفت در آفریقا است، داستان عراق تکرار شد و نیروهای ناتو این کشور را مورد هجوم نظامی گسترده قرار دادند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۲۵۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.