نویسنده مشهور بلاروس برنده جایزه صلح ناشران آلمان شد

۲۹خردادماه،

جایزه صلح ناشران آلمان به سوتلانا آلسیویچ، نویسنده ۶۵ ساله اهل بلاروس، بخاطر گزارش‌هایی که دربارهٔ فاجعه اتمی در نیروگاه چرنوبیل و نیز جنگ شوروی در افغانستان منتشر کرد، اعطاء می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین، بنابر اعلام شورای بنیاد در شهر فرانکفورت، جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان، این جایزه امسال به سوتلانا آلکسیویچ، نویسنده روسیه سفید تعلق می‌گیرد.

بنابر این گزارش، در استدلال برای این تصمیم آمده؛ با این جایزه از نویسنده‌ای ستایش می‌شود که زیست‌جهان‌های انسان‌ها را در روسیه سفید، روسیه و اوکراین ترسیم می‌کند و با فروتنی و بزرگ‌منشی، رنج‌ها و دلبستگی‌های آنان را به بیان درمی‌آورد.

سوتلانا آلکسیویچ پس از فروپاشی اتحاد شوروی به وقایع‌نگار انسان‌هایی تبدیل شد که از اتفاقها به شدت سرخورده شده بودند. وی با گزارش‌هایی دربارهٔ فاجعه اتمی در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و جنگ ارتش شوروی در افغانستان و نیز آرزوهای دست نیافته برای ایجاد سرزمینی پس از فروپاشی امپراتوری شوروی، آوازه‌ای جهانی یافت.

در توضیح اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان همچنین آمده؛ سوتلانا آلکسیویچ از طریق ترکیب مصاحبه‌های خود که شالوده کتاب تازه او تحت عنوان “زمان دست دوم” را می‌‌سازد، به زبان ادبی ویژه خود به عنوان یک شاهد وقایع‌نگار دست یافته است. او به عنوان حافظه اخلاقی می‌پرسد که آیا صلح، آزادی و عدالت بدیل‌های بهتری نمی‌بودند؟

به نوشته دویچه‌وله، جایزه ناشران آلمان که همواره با یک جایزه نقدی ۲۵ هزار یورویی همراه است، در پایان نمایشگاه کتاب امسال فرانکفورت در تاریخ ۱۳ ماه اکتبر ۲۰۲۴ (۱۸ آبان ماه) در کلیسای پاول به سوتلانا آلکسیویچ اهدا خواهد شد.

این جایزه هر سال به شخصیت‌هایی از حوزه‌های ادبیات، دانش و هنر داده می‌شود که به نقل از اتحادیه ناشران آلمان با فعالیت‌های خود سهمی در تحقق اندیشه‌صلح داشته‌اند.

جایزه صلح ناشران آلمان از سال ۱۹۵۰ میلادی به این‌سو تا کنون به نویسندگان، هنرمندان، دانشمندان و فیلسوفانی در داخل و خارج آلمان تعلق گرفته است. در میان این اشخاص می‌توان از جمله به آسترید لیندگرن، هرمان هسه، زیگفرید لنتس، ماریو وارگاس لوسا و اورهان پاموک اشاره کرد.

این جایزه در سال ۲۰۱۲ میلادی به لیائو یی‌وو، نویسنده و دگراندیش چینی منتقد دولت این کشور تعلق گرفت.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.