نویسنده کتاب بن لادن تحت تعقیب قرار گرفت

پنتاگون روز پنجشنبه هشدار داد در حال بررسی اقدام قانونی علیه یکی از اعضای نیروی دریایی آمریکا به سبب نقض توافق نامه و انتشار اطلاعات محرمانه مربوط به حمله ای است که منجر به کشته شدن بن لادن شد.
یک مقام ارشد پنتاگون با انتشار بیانیه ای اعلام کرد وزارت دفاع نیز در حال بررسی اقدام قانونی علیه هرکسی است که با نویسنده این کتاب « همکاری » کرده اند.
در این نامه – خطاب به « مارک اوون » – اسم مستعاری که نویسنده برای خود انتخاب کرده و کتاب به نام او نوشته شده است – به توافق نامه ای اشاره شده است که نویسنده با نیروی دریایی آمریکا امضا کرده است که بر اساس آن متعهد می شود هرگز اطلاعات طبقه بندی شده را فاش نسازد و این اقدام جرم محسوب می شود.
جه جانسون مشاور ارشد پنتاگون در این نامه نوشت:« شما توافق نامه مبنی بر عدم افشای اطلاعات را نقض کرده اید. وزارت دفاع در حال بررسی تحت پیگرد قرار دادن شما و همه کسانی است که با شما همکاری کرده اند .»
احتمالا نویسنده این کتاب امیدوار بود این کتاب را با نام مستعار منتشر کند اما خیلی زودهویت او با نام مت بیسونت Matt Bissonnette فاش شد . هنوز مشخص نیست پنتاگون قصد دارد علیه چند نفر دیگر اقدام قانونی انجام دهد. سخنگوی انتشارات داتون Dutton در باره این خبر اظهار نظر نکرده است.
مقامات آمریکایی اعلام کرده اند از انتشار کتاب روز دشوار No Easy Day شگفت زده شده اند زیرا سازمان های دولتی قبل از انتشار این کتاب آن را از منظر عدم افشای اطلاعات محرمانه بررسی نکرده اند. در این نامه همچنین آمده است بر اساس توافق نامه عدم افشای اطلاعات نویسنده موافقت کرد نسخه این کتاب را قبل از چاپ به منظور بررسی های امنیتی و گرفتن مجوز چاپ ،آن را در اختیار مقامات قرار دهد.
پنتاگون خاطرنشان کرد افشای اطلاعات طبقه بندی شده جرم محسوب می شود و اعلام کرد که بر اساس توافق نامه عدم افشای اطلاعات دولت آمریکا می تواند « حق تألیف ، حق الزحمه و درآمد » حاصل از افشای چنین اطلاعاتی را از آن خود کند.
در این نامه به این موضوع اشاره نشد که چه نوع اطلاعات طبقه بندی شده در این کتاب فاش شده است اما در این کتاب آمده است در حمله ماه مه سال دو هزار و یازده در پاکستان بن لادن در حالی که غیر مسلح بود و از اتاق خوابش به بیرون نگاه می کرد مورد اصابت گلوله از ناحیه سر قرار گرفت . این کتاب به صورت گسترده ای تحت پوشش رسانه ای قرار گرفته است . در نامه پنتاگون همچنین آمده است در حالی که قرار بود این کتاب هفته آینده رسما منتشر شود اما چند نسخه از این کتاب منتشر شده است.
در این نامه هشدار داده شده است:« انتشار نسخه های بیشتری از کتاب ، جرم شما را مبنی بر نقض توافق نامه هایتان سنگین تر خواهد کرد.»
اوایل این هفته نویسنده کتاب در بیانیه ای اعلام کرد کتاب « با احترام به همرزمانم و بر اساس تعهدم مبنی بر عدم انتشار اطلاعات محرمانه و حساس که ممکن است امنیت ملی را به خطر بیندازد»،‌ نوشته شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، هم اکنون زندگی این نویسنده در معرض خطر قرار دارد. پایگاه رسمی گروه القاعده هفته گذشته با انتشار تصویر و نام واقعی این نیروی سابق نیروی دریایی آمریکا او را « سگی که اسامه بن لادن را به قتل رسانده است» ،‌نامید.
۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.